עו
קרדיט PIXABAY

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי, המאפשר לכל בגיר, שהוא כשיר וצלול, לקבוע כיצד ועל ידי מי, יטופלו ענייניו האישיים, ככל שלא יוכל לטפל בכך בעצמו. האדם בוחר מרצונו, בשלב בו הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות ולבצען, מי יטפל בענייניו וכיצד יראו חייו אם וכאשר מצבו ישתנה לרעה, בשל הידרדרות רפואית במצבו, כאשר ייפגע כושר השיפוט שלו. את הסיוע בכתיבת ייפוי הכוח המתמשך, מבצע בטופס ייעודי מקוון, אך ורק עו"ד ייפוי כוח מתמשך, שהוכשר והוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי, במשרד המשפטים.

נושאים ותחומים בייפוי כוח מתמשך

ההנחיות שניתנות במסגרת ייפוי הכוח המתמשך, אמורות להקיף את כל תחומי החיים והתפקוד, עד כמה שניתן לברר ולקבוע כעת. התחומים העיקריים הבאים, הם הנפוצים ביותר:

  • טיפול רפואי: ההחלטות שיתקבלו (או שלא יתקבלו), בעניין בריאות הממנה, סוגי הטיפולים, אינטנסיביות הטיפולים, המוסד הרפואי בו יטופל, זהות המטפלים והרופאים, הפעלת הביטוחים הרפואיים, מימון תרופות וטיפולים, פיזיותרפיה, שיקום, ועוד.
  • עניינים אישיים: התפקוד האישי של הממנה, וכיצד ייראו חיי היומיום: מקום המגורים, סביבת המגורים, העברה או שינוי במקום המגורים (בית, בית אבות, סיעודי), זהות המטפלים, רווחה, חברה, טיולים, מראה ושגרת טיפוח, טיפול בבעלי חיים, ועוד.
  • ענייני רכוש: הטיפול בנכסים, נדל"ן, מקרקעין, עסקים, רכוש, חסכונות, חובות וזכויות, של הממנה, היקפי תשלומים, חלופות כספיות למימוש הטיפול הרפואי או האישי, מתנות, תרומות, ועוד.

אלו הם הנושאים העיקריים והנפוצים: ניתן, כמובן, להשאיר הוראות לחלק מהם, או להגביל את ייפוי הכוח המתמשך, לנושאים מסוימים.

חובות עו"ד בעריכת ייפוי כוח מתמשך

חלק מהותי מעבודתו של עו"ד ייפוי כוח מתמשך, הוא לסייע לממנה (הלקוח), להסביר על משמעות ייפוי הכוח המתמשך, להעלות תרחישים שונים הצפויים בעתיד, לברר ולזקק את הרצונות האמיתיים, ולכתוב את הדברים בצורה ברורה. כלומר, עו"ד יסייע בהתאמת המסמך, המתאים אך ורק לצרכי הממנה, לרצונותיו וליכולותיו. על עורך הדין מוטלות החובה והאחריות החוקית והאתית, להציג בפני הלקוח את החלופות המשפטיות הקיימות, את היתרונות והחסרונות בכל אחד מהם, ולנסות ולוודא שלא נשארו "פרצות" או "לקונות" משפטיות – שהן הגורם העיקרי למריבות במשפחה, סכסוכים, ופגיעה בחיי ורווחת הממנה, כאשר הוא אינו כשיר עוד.

התייעצות דיסקרטית עם עו"ד ייפוי כוח מתמשך

סעיף 32יג(ד) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי ההסברים הניתנים לממנה על ידי עו"ד ייפוי כוח מתמשך, יינתנו לו "בלא נוכחותו של מיופה הכוח". כך, שמוטלת על עורך הדין החובה החוקית והאתית, להיפגש עם הממנה ביחידות, בדיסקרטיות, באופן נפרד משאר בני המשפחה. לא נקבע סדר מחייב של המפגשים, אולם הפרקטיקה הנוהגת, לרוב הפגישה הראשונה מוקדשת לממנה בלבד (על מנת להכיר את עולמו, אורח חייו, העדפותיו, מעגלי הקרבה שלו, נכסיו והתחייבויותיו, ועל מנת לברר את רצונו האמיתי, הכן והחופשי). המפגשים הנוספים נקבעים בהתאם לצורך, עם גורמים רלוונטיים נוספים, כגון מיופיי הכוח ובני משפחה נוספים. במפגשים המשותפים, על עו"ד ייפוי כוח מתמשך לוודא ולבחון, האם המשתתפים הנוספים, אינם מפעילים השפעה בלתי הוגנת על הממנה, כופים עליו קבלת החלטות, לא מנצלים את מצוקתו או חולשתו, ולא פוגעים ברצונו המלא והחופשי. חשוב לציין כי ההתייעצות עם עורך הדין, נעשית באופן דיסקרטי, ללא יידוע מיופי הכוח.

לסיכום, תפקידו של עו"ד ייפוי כוח מתמשך (שהוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי), הוא לסייע בניסוח ובבירור צרכי הלקוח, הממנה, במסמך ייפוי הכוח המתמשך. הניסוח מיועד להגן ולשמור על חייו, רצונותיו, נכסיו והאוטונומיה של הממנה, כאשר לא יוכל עוד לקבל החלטות. למשרד עורכי דין וולר ושות', ניסיון של למעלה מ-40 שנה, בתחום דיני הירושות, הצוואות וייפוי כוח מתמשך. כמו אלפי לקוחות, גם אתם מוזמנים לבטוח בנו. צלצלו עכשיו למספר 052-4264318 / 04-8662067

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here