טיפים חשובים לבחירת בית אבות לתשושי נפש ליקירכם
קרדיט לתמונה: 123rf

אחת ההגדרות המקצועיות הנפוצות בקרב קשישים ומבוגרים אשר סובלים מבעיות בריאותיות שונות, הידרדרות במצב הבריאותי וירידה בתפקוד הקוגניטיבי היא "תשושי נפש". אבחון זה מוענק לקשיש/ה לאחר איסוף רב של מידע הן מהמטופל עצמו והן מקרובי משפחתו, כמו גם מרופאיו ותיקו הרפואי. המאבחנים עושים שימוש בשאלון מיוחד באמצעותו ניתן לסווג את תשושי הנפש לארבע קטגוריות שונות, אשר מגדירות בכלליות את רמת הבלבול והתשישות הנפשית מהן סובל אותו מטופל.אבחון מסוג זה מחייב לשקול את האפשרות לאשפז את אותו/ה קשיש/ה בבית אבות לתשושי נפש. מה ניתן למצוא בבתי אבות מסוג זה, עבור מי הם מתאימים וכיצד מומלץ לבחור ולקבל את ההחלטה החשובה?

סיוע מקצועי המותאם למצב רפואי זה – בתי אבות לתשושי נפש

בתי אבות לתשושי נפש, או מחלקות לתשושי נפש בבתי אבות "רגילים", הם למעשה מוסדות בהם קיים צוות רפואי המעניק סיוע שוטף ומקצועי, ליווי צמוד והשגחה רציפה לאוכלוסיית קשישים הסובלת ממצבים שונים של בעיות נפשיות וקוגניטיביות, למידע נוסף לחץ כאן. מוסד לתשושי נפש מעניק כמובן גם סיוע וטיפול רפואי מסוגים אחרים, במטרה לתת מענה מקיף וכולל לכלל הבעיות הבריאותיות מהן סובלים קשישים בגילאים אלו, אך ההתמחות של מוסד מסוג זה, כמו גם מה שמשותף לכלל המאושפזים בהם, היא העובדה כי מדובר באנשים אשר אובחנו כתשושי נפש, וזקוקים לסיוע וליווי מקצועי הולם. 

מטרת השהייה במוסד מסוג זה היא לעודד את המטופלים ולהעניק להם את המסגרת המתאימה ביותר על מנת שיצליחו לפתח את עצמאותם מחדש ולהשתקם, כמו גם לראות שיפור במצבם הקוגניטיבי. חלק מהדרכים בהן מושגת מטרה זו הן פעילויות התומכות במצבים נפשיים שכאלו, פעילויות דוגמת ריפוי בעיסוק, חוגים שונים לעבודת יד, פעילות גופנית, פעילות בחיק הטבע או בתחום הגינון והטיפול בצמחים ועוד. פעילויות מסוג זה מסייעות לתשושי נפש צעירים ומבוגרים כאחד להשתקם ולפתח מחדש את חוסנם הנפשי, לחזור לתפקוד עצמאי חלקי או מלא ולהשתקם בצורה יעילה יותר גם מבעיותיהם הבריאותיות הגופניות.

בחירת בית אבות לתשושי נפש – כיצד מומלץ לעשות זאת?

בחירת מוסד לתשושי נפש, או אפיל והשלב המקדים של קבלת ההחלטה כי זהו אכן הצורך של אותו אדם הקרוב לליבנו, הוא תהליך לא קל מבחינה נפשית עבור האנשים המטפלים באותו קשיש. גם לאחר האבחון וקבלת ההחלטה בדבר מוסד לתשושי נפש, עדיין ישנן אפשרויות רבות ושונות לבחור מהן בארץ, ובחירה זו כאמור לרוב אינה קלה ומאתגרת ביותר הן מבחינה נפשית והן מבחינה מקצועית, למידע נוסף לחץ כאן. לכן, הדרך המומלצת והמושכלת ביותר לקבלת החלטה מסוג זה היא קבלת סיוע וליווי צמוד, מאיש/אשת מקצוע המתמחים בדיוק בתחום זה. 

המטרה העיקרית והמרכזית של השירות המקצועי שמציעים אנשי מקצוע אלו היא להקל כמה שניתן על האדם הנמצא במצב לא נעים זה, כמו גם להקל ולסייע לבני משפחתו הנדרשים לרוב לקבל את ההחלטה בשבילו. המלווה המקצועית בתחום זה תלמד להכיר את מצבו הנפשי והבריאותי של האדם המדובר לעומק, את הצרכים והרצונות שלו ושל בני משפחתו וכל פרט מידע רלבנטי נוסף, על מנת להתאים את מוסד תשושי הנפש המתאים והנכון ביותר עבורו. כך ניתן לצמצם את הרשימה הארוכה של מוסדות שונים המתמחים בתשושי נפש ולהגיע למוסדות המתאימים ביותר עבור האדם הקרוב לליבנו. זהו הצעד הראשון והחשוב ביותר בדרך לשיקום של אותו אדם, או בדרך להעניק לו טיפול מתאים וראוי וסביבה תומכת ונכונה באמת עבור מצבו.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here