למה משמש מבחן פסיכומטרי?
קרדיט FREEPIK

בקרב רובנו יצא לשמוע את המושג מבחן פסיכומטרי או קורס פסיכומטרי, מבחן פסיכומטרי הינו כלי מיון של המועמדים למוסדות ההשכלה הגבוהים.ציוני פסיכומטרי הינם משתנים בינם של המוסדות השונים, ברובם אצל המקומות הינו מהווה 50% מציון הקבלה, איך קיימים מקומות הנותנים לו משקל גבוה אף יותר. על מנת לומר דעה רווחת, פסיכומטרי אינו מהווה בחינת אינטליגנציה. מטרתה של הבחינה הינה לחזות את הסיכויים לבצע הצלחה בלימודים באקדמיה באמצעותם של שלושה תחומים. חשיבה מילולית, חשיבה כמותית וכן אנגלית.

למה מקיימים בחינה פסיכומטרית?

הבחינה הפסיכומטרית משמשת ככלי אחיד על מנת לדרג מועמדים למוסדות אקדמיים. ציונה של הבחינה הינו מדד נוסף לציוני הבגרות וכן מספק למועמדים אשר ציוני הבגרות שלהם נמוכים הזדמנות נוספת לעמוד בתנאי הקבלה לאקדמיה. חשוב להדגיש ולציין כי מיון על בסיס תוצאות הבחינה אינו מושלם, וכן לעיתים ציוני הבחינה אינם משקפים את יכולותיו האמיתיות של אותו מועמד. הבחינה אינה מבצעת בדיקה של תכונות חשובות כמו מוטיבציה, יחסי אנוש וכן יצירתיות. יחד עם זאת מחקרים רבים מראים כי בחינה פסיכומטרית הינה כלי מיון אמין וכן יש התאמה בקרב בין תוצאות הבחינה לבין רמת ההצלחה של הנבחנים.

מה בחינת פסיכומטרי בעצם בודקת?

בחינה פסיכומטרית הינה נותנת מדד אשר לפיו נבחנים סיכויי ההצלחה של המועמד בלימודים אקדמיים. חשוב לציין כי הבחינה אינה בודקת את רמת ה – IQ אלא את מגוון התכונות והיכולות אשר נועדו לבחון את המועמד ואת הסיכויים הכרוכים בהצלחתו של המועמד בלימודים גבוהים. הציון בעצם הינו מהווה ככלי מיון וסינון המועמדים שלו להשכלה גבוהה.

ציונים של מבחן פסיכומטרי

ציונים בבחינה פסיכומטרית נעים בין 200 ל – 800 והינו מחושב באופן יחסי לאוכלוסיית הנבחנים. לשם כך משמעות הדבר היא כי הציון לא נקבע עקב מספר התשובות הנכונות מתוך כל התשובות בניגוד למבחני הבגרות. למשל במבחן בגרות תלמיד ענה בצורה נכונה על 8 שאלות מתוך 10, ציונו הינו 80. לעומת זאת, במבחן פסיכומטרי למשל, אם כל הנבחנים ענו על פחות מ – 8 שאלות נכונות, התלמיד אשר הינו השיב על 8 שאלות יקבל את הציון הגבוה ביותר שהוא 800, על כך כי בכל מועד נבחנים אלפי תלמידים והציונים מתפלגים בצורה נורמלית.

מדוע קיים צורך בציון יחסי בפסיכומטרי?

ציון יחסי משרת היטב את מטרתה של בחינת הפסיכומטרי, שהיא מיון המועמדים עבור מוסדות להשכלה גבוהה. בעקבות כך יכולות פקולטות מבוקשות אשר בהן קיים מספר מקומות נמוך ביחס למספר המועמדים שרוצים להיכנס אליהן, לבצע סינון של מועמדים אשר מבקשים ללמוד אצלן לפיו של ציון הפסיכומטרי וכן לקבל רק מועמדים אשר הינם בעלי ציון אף גבוה במיוחד.  

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here