מה המשמעות של נהיגה ללא ביטוח חובה?
קרדיט unsplash.com

קונה את הרכב הראשון שלך? ברכותינו! זה באמת רגע מרגש, שבוודאי קדמו לו לא מעט חודשים (ואולי אפילו שנים) של ציפייה, נסיעה בתחבורה ציבורית והישענות על טרמפים מחברים או קרובי משפחה. בוודאי גם חסכת לא מעט כסף כדי שתוכל לקנות סוף סוף את הרכב שיעניק לך עצמאות, ניידות וחופש גדולים יותר.

אך לצד ההתרגשות והתכנונים הרבים הכרוכים בקניית הרכב, חשוב שתכיר גם עוד היבט חשוב לכל נהג רכב, שבלעדיו לא תוכל לעלות על הכביש: ביטוח חובה לרכב.

ביטוח רכב – אמת או חובה?

אם זו הפעם הראשונה שאתה קונה רכב, סביר להניח שגם תחום הביטוח לרכב לא ממש מוכר לך ואולי אף נתפס אצלך כמותרות, או לכל היותר כעניין לא דחוף, שאפשר לדחות את הטיפול בו לשלב מאוחר יותר. רבים טועים לחשוב, שבדומה לביטוחים אחרים (כמו ביטוח בריאות, ביטוח חיים או ביטוח דירה), גם את ביטוח הרכב אפשר לרכוש בכל עת, גם אחרי שכבר קנו והחלו לנהוג ברכב. בפועל, זה כלל לא נכון. למעשה חשוב להסדיר את נושא הביטוח, ובמיוחד ביטוח החובה לרכב, עוד לפני שמניעים את הרכב בפעם הראשונה.

בניגוד למוצרי ביטוח אחרים, כשמדובר בביטוח רכב המחוקק קבע בבירור: כל מי שמחזיק ברכב מנועי ו/או עושה בו שימוש חייב להיות מבוטח במסגרת ביטוח חובה לרכב.

הכר את תחום ביטוחי הרכב

תחום ביטוחי הרכב כולל שלושה סוגי ביטוח עיקריים:

  1. ביטוח חובה – ביטוח המכסה נזקי גוף שעלולים להיגרם לך, לנוסעים נוספים ברכבך ולהולכי רגל שעלולים להיפגע מרכבך.
  2. ביטוח צד ג' – ביטוח המכסה נזקים שעלולים להיגרם לרכב או לרכוש של אדם שלישי כתוצאה משימוש ברכבך.
  3. ביטוח מקיף – ביטוח המכסה כל נזק שעלול להיגרם לרכב שלך, בין אם הוא נגרם כתוצאה מתאונה ובין אם כתוצאה מפגעי מזג האוויר, אש, התפוצצות ועוד. ביטוח זה מכסה גם נזקים שייגרמו לרכב או לרכוש של צד שלישי.

מבין שלושת סוגי הביטוחים, ביטוח חובה הוא הביטוח היחידי המעוגן בחוק וכל בעל רכב ממונע מחויב לרכוש אותו.

נהיגה ללא ביטוח חובה – ההשלכות

בין אם שכחת ובין אם בחרת ביודעין שלא לרכוש ביטוח חובה ובכל זאת נהגת ברכבך, דע כי עלולות להיות לכך השלכות חמורות:

  1. אם חלילה תהיה מעורב בתאונת דרכים שבה אתה ו/או אדם נוסף תיפגעו – לא יהיה לכם כיסוי ביטוחי. המשמעות היא שלא יהיה מי שיכסה את עלות הטיפול בנזקי הגוף שנגרמו כתוצאה מהתאונה. במקרים מסוימים בלבד ניתן לתבוע את קרן הביטוח הממשלתית – קרנית.
  2. נהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית שעונשה יכול להגיע לקנסות, לשלילת רישיון ואפילו למאסר בפועל.

לאור זאת חשוב לזכור כי ביטוח חובה, כשמו כן הוא – חובה, ולא מותרות. לכן, אל תיקח סיכונים מיותרים ורכוש ביטוח חובה לפני שתעלה על הכביש עם רכבך החדש.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here