מודיעין עסקי – מה זה וכיצד הוא יכול לשרת אותנו?
קרדיט pixabay

כל חייל פשוט יודע, אם רוצים להצליח במלחמה חייבים מודיעין טוב. מי שיוצא לקרב ואין לו מודיעין אמין, אקטואלי ורלוונטי, דומה לאדם רואה אשר נמצא צריך להתנהל בחדר חשוך מבלי שהוא יכול לראות לאן הוא הולך ומה נמצא סביבו.

מודיעין טוב הוא לא רק עניין לצבאות ומלחמות. בכל תחום אנחנו צריכים להיעזר במודיעין הטוב ביותר שעומד לרשותנו. בין אם אנחנו מאמני ספורט שמתחרים בקבוצות אחרות, בין אם אנחנו רופאים שצריכים לטפל במטופלים או להיאבק במגיפה, ובוודאי אם אנחנו בעלי עסקים אשר מתחרים בשוק תחרותי, מקומי או בינלאומי.

לשם כך קיים המונח מודיעין עסקי. מדובר על פריטי מידע אשר מטרתם לעזור לנו להבין טוב יותר את הסביבה בה אנחנו מתנהלים, מי הם המתחרים שלנו, אילו כלים ויתרונות עומדים לרשותנו וכיצד אנחנו יכולים להגיב לכל זה בצורה נכונה

כיצד מייצרים מודיעין עסקי איכותי?

על פניו אנחנו יכולים לחשוב שבשביל לייצר מודיעין עסקי, כל מה שעלינו לעשות זה להשתמש בגוגל או באמצעים אחרים שעומדים לרשותנו באופן גלוי, לערוך תחקיר מקיף וכך אנחנו יכולים לדעת מי הם המתחרים שלנו וכיצד אנחנו יכולים להתמודד מולם.

כמובן שזה לא מדויק. מודיעין בתחום העסקי הוא תחום הרבה יותר רחב, מפורט ומגוון. על מנת לייצר פריטי מידע שיכולים לעזור לנו, אנחנו צריכים להשתמש באנשי מקצוע שמכירים את התחום, יש להם את הכלים הטכנולוגיים והאנושיים שיכולים לעזור לנו, אנחנו צריכים לדעת מה לחפש והיכן, וכמובן איך אנחנו עושים את זה מבלי לעבור על החוק.

בשביל לייצר מודיעין איכותי, עלינו להגדיר תחילה מה אנחנו מחפשים, מה אנחנו רוצים לדעת ואז לבנות תוכנית עבודה שתוכל לעזור לנו להשיג את מה שאנחנו רוצים. חשוב להבהיר, כל מה שאנחנו רוצים למצוא צריך להתאים לצרכים שלנו וכן זה צריך להיות חלק מתוכנית פעולה שלמה. כלומר, המידע כשלעצמו ישמש אותנו רק אם יש לנו תוכנית עבודה מלאה. אחרת אנחנו נחזיק במידע חיוני מבלי לעשות בו שימוש וזה לא יועיל לנו.

באילו מקרים נרצה לייצר מודיעין עסקי?

ישנם מקרים שונים ומגוונים בהם נרצה לייצר ולהשתמש באופציה של פריטי מודיעין לצרכים עסקיים. המקרה הבולט ביותר הוא כשיש לנו מתחרים שאנחנו רוצים לדעת כיצד להתמודד איתם בצורה שתשרת אותנו, כיצד אנחנו יכולים לייצר יתרון מסוים מולם.

אך זה לא המקרה היחיד. לעיתים שימוש במודיעין מסוג זה יכול לבוא לידי ביטוי גם אל מול שותפים או גורמים שאנחנו מתכוונים לעבוד איתם. למשל, אם אנחנו מנהלים משא ומתן עם גורם מסוים וברצוננו לדעת מה הצעדים הבאים שלו, כיצד אנחנו יכולים לרכך אותו, אז נצטרך מודיעין איכותי שיכול לשרת אותנו. הרי ידוע שידע הוא כוח, וזה נכון בוודאי בעולם העסקי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here