מי רשאי להתמנות כמיופה כוח?
קרדיט PIXABAY

אם מחליטים לעשות ייפוי כוח, השלכה מעשית ראשונית והכרחית לכך, היא שיש למצוא את האדם המתאים או את האנשים המתאימים, אותם נמנה כמיופי כוח. מי מתאים לכך? את מי מותר בכלל למנות? את מי אסור ולמה?

להבין מה רוצים

ייפוי כוח הוא למעשה דבר גמיש מאוד. זה הוא מסמך משפטי, שניתן לעצב באופנים רבים ושונים, בהתאם לצרכי ייפוי הכח ולרצון מייפה הכוח. לכן, מציאת אנשים שיהיו מוכנים להיות מיופי כוח וגם עשויים לבצע את תפקידם בעתיד באופן טוב, תלויה קודם כל בפרטי ייפוי הכוח המבוקש. לשם מה הוא נועד? מה יתבקש מיופה הכוח לעשות? אילו החלטות הוא יהיה אמור לקבל? למי הוא יידרש לדווח ועל מה? המסקנה: קודם כל יש להבין מה רוצים בדיוק לעשות ובמה זה כרוך. בעקבות זאת, ייתכן שנצטרך להתעמק למשל ביתרונות וחסרונות בייפוי כוח מתמשך, ולו כדי שנוכל לקבל החלטות מושכלות בעתיד.

האדם המתאים, במידה והוא מסכים

אחרי שהבנו מה אנחנו בדיוק רוצים, עוד היבט בסיסי לשקול הוא מה החוק מאפשר או מחייב, לגבי מינוי מיופי כוח, ומהן הסמכויות של מיופה הכוח. ראשית, אי אפשר למנות כמיופה כוח אדם שלא הסכים לכך. אין זו פעולה חד צדדית. נהפוך הוא. האדם שממונה כמיופה כוח, צריך להבין היטב במה מדובר ומה יידרש ממנו ובוודאי להבין את גודל האחריות. לא היית רוצה, שבשעת צרה יסתבר שהוא לא הבין זאת בדיוק או ראה את הדברים אחרת. חשוב שזה יהיה באמת אדם שניתן יהיה לסמוך עליו, אם וכאשר יעלה הצורך בהפעלת המינוי.

מה עוד בחוק

עוד על פי החוק, מיופה הכוח חייב להיות מעל גיל 18, שהוא עצמו לא בחסות מיופה כוח (בתוקף) או אפוטרופוס, שהוא אינו בעל מקצוע שהפיק את ייפוי הכוח (עורך דין למשל) ושהוא לא מטפל בתשלום במייפה הכוח או משכיר לו דירה. מותר לאדם להיות מיופה כוח ליותר מאדם אחד, אבל רק עד שלושה אנשים, שאינם מבני משפחתו. ספציפית בענייני רכוש, אסור למנות פושט רגל או "לקוח מוגבל חמור" (הגדרה של בנק ישראל) כמיופה כוח.

עוד היבטים חשובים

קבוצת אנשים יכולה להיות ממונה ביחד לתפקיד זה, בכמה אופנים. אפשר למנות אנשים שונים לשם אחריות על נושאים שונים. למשל, אדם שמבין בניהול נכסים כאחראי על דירה ואדם אחר שעוסק ברפואה במקצועו,

כאחראי על החלטות רפואיות. ניתן גם למנות מראש מחליפים פוטנציאליים, לממונים הראשוניים. דבר זה עשוי להידרש, אם מיופה כוח לא יהיה מעוניין להמשיך בתפקידו או לא יוכל לעשות זאת. כמובן, גם פטירת מיופה כוח תאלץ למצוא לו מחליף.

לסיכום

בחירת מיופה כוח או מיופי כוח, היא פעולה שחיוני לעשות בתשומת לב ובחוכמה. זאת, הן באופן כללי וגם, כפי שקראתם, מהיבט בחירת האנשים ביותר המתאימים לכך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here