שעון מכאני בעל מתיחה ידנית

הבנתם ששעון עבורכם הוא לא רק פריט אופנה? הגיע הזמן. שעון יכול להיות פריט מאוד משמעותי בחייכם, במיוחד כשהוא נמצא בענידה יום-יומית. לפני שנכנסים להרפתקה של בחירת השעון המתאים ביותר עבורכם, כדאי מאוד להבין את המשמעויות הנסתרות מאחורי החוגה שמראה את השעה.

אז, איך אתם אוהבים לראות את השעה שלכם?

גם אם אתם חסרי מושג בשעונים, אתם בוודאי יודעים כי יש שני סוגים של שעונים – אנלוגיים ודיגיטליים. שעון דיגיטלי – שעוני הקסיו על שלל סוגיהם: שעון מחשבון G-Shock "צבאי", שעונים שבהם השעה מוצגת באמצעות ספרות דיגיטליות. השעונים הללו משמשים בעיקר ספורטאים, חיילים, צעירים וכל מי שרוצה לקרוא את השעה במהירות ובנוחות ושם דגש מינורי יותר על עיצוב ויופי. אם עברתם את גיל שבע ואתם כבר יודעים לקרוא שעה על בסיס שני מחוגים, אתם מוזמנים להכיר את השעונים האנלוגיים – שעונים שמציגים את השעה באמצעות מחוגים.

איך תרצו שהשעון שלכם יופעל, ע"י סוללה או.. קפיץ?

כאן כבר יש הבדל משמעותי בין השעונים האנלוגיים השונים – האחד הוא מכאני, והשני עובד על בסיס סוללה (נקראים גם שעוני קוורץ). ואם כבר מכאני, האם תרצו מנגנון ידני, או אוטומטי?

שעונים אוטומטיים – מה זה אומר ואיך זה בכלל עובד

שעונים אוטומטיים הם שעונים אשר בתוכם נמצא מנגנון מכאני, כאשר התנועה הטבעית של עונד השעון מספקת את האנרגיה הנדרשת להפעלת המנגנון ולפעולה התקינה של השעון. כלומר, כל תזוזה של היד מוסיפה עוד קצת כוח לקפיץ השעון. הסוג השני של שעונים מכאניים הם שעוני מתיחה ידנית, שעונים בהם אין מנגנון טעינה אוטומטי המבוסס על תנועת היד, אלא יש לסובב באופן ידני את כתר השעון (הכפתור מצד ימין) אשר ימתח את קפיץ השעון, וימלא את המנגנון ב"כוח" הנדרש כדי להזיז את המחוגים.

רוצים להבין יותר?

הרכיב המרכזי בשעון אוטומטי ובכל שעון מכאני בעצם הוא קפיץ ספירלי המכונה הקפיץ הראשי (Mainspring). בשעון מתיחה ידנית האנרגיה נאגרת בקפיץ על ידי סיבוב של כתר בצד השעון, כאשר האנרגיה שנאגרת בקפיץ מפעילה את המנגנון עד שהיא אוזלת ואז יש למתוח את הקפיץ שנית כדי להפעיל את המנגנון מחדש.

שעון אוטומטי, או שעון עם מנגנון מתיחה-עצמית (Self-Winding) מכיל מערכת גלגלים אשר מותחת באופן אוטומטי את הקפיץ הראשי, כשהוא מנצל את התנועה הטבעית של גוף האדם העונד את השעון. המנגנון המכאני מכיל משקולת מתנודדת (Oscillating weight) אשר מסתובבת על ציר. התנועות הטבעיות של עונד השעון, גורמות למשקולת המתנודדת (נקראת גם רוטור) לנוע סביב הציר שלו, אשר מחובר למנגנון תנודתי מחורץ (Ratcheted winding mechanism). תנועת הגוף או בעצם תנועת השעון מתורגמת בכך לתנועה מעגלית של המשקולת, אשר באמצעות מספר גלגלי שיניים שונים (בהתאם למנגנון האוטומטי של השעון, מספר גלגלי השיניים משתנה משעון לשעון) מסובבת ומותחת את הקפיץ הראשי.

שעון אוטומטי

לא כל המנגנונים זהים

ישנם מספר מנגנונים לשעונים אוטומטיים. בדגמים מסוימים המשקולת או הרוטור מסתובבים בכיוון אחד בלבד, בעוד במנגנונים מכאניים אחרים, מתקדמים יותר, הרוטור נע בשני כיוונים או שהמנגנון מצויד בשני רוטורים, כשכל אחד מהם נע בכיוון אחר, ובכך השעון האוטומטי נטען גם באמצעות תנועה שלו עם כיוון השעון וגם באמצעות תנועה שלו נגד כיוון השעון.

אז צריך כל הזמן להניע את היד? השתגעתם?

בשעון אוטומטי ממוצע, הקפיץ הראשי מספק אגירת אנרגיה אשר מפעילה את השעון לפרק זמן שבין 40 ל-48 שעות, מה שמאפשר לשעון להמשיך לפעול גם במהלך הלילה, כשהוא לא בשימוש. במקרים רבים, ניתן למתוח את הקפיץ של השעון האוטומטי על ידי סיבוב הכתר (הרכיב הבולט בצד השעון), כך שניתן להמשיך ולשמור על הפעילות התקינה של המנגנון ולגרום לו להציג את השעה בצורה נכונה, גם כשלא עונדים אותו, או במקרים בהם תנועת היד של הלובש לא תספיק להפעלה ומתיחה אוטומטית של המנגנון.

בשעונים אוטומטיים מתקדמים יותר ויקרים יותר, ניתן למצוא מנגנונים עם רזרבת אנרגיה לפרקי זמן ארוכים יותר, מ-70 שעות ועד ל-10 ימים.

רוצים לדעת עוד על שעונים אוטומטיים ושעוני יוקרה ? מוזמנים לקרוא עוד ב-WatchGuru, מגזין השעונים של ישראל.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here