קרדיט - pixabay

ידוע כי טיפול בהתמכרות לסמים הינו תהליך המסייע למכורים להיגמל מן הסמים שהם מכורים אליהם. פחות מכך ידוע מה נעשה בעצם במרכז הגמילה לצורך טיפול בהתמכרות זו. תכנית הגמילה מסמים הינה תכנית בעלת מספר שלבים. ראשית, יש לאבחן את בעייתו של המטופל ולהבין מה גרם לו להיגרר למצב של התמכרות. במהלך האבחון נבדק מצבו הפיסיולוגי של המטופל ונבנית עבורו תכנית גמילה המותאמת לבעיותיו ולצרכיו האישיים. בהמשך, בשלב הבא של תכנית הגמילה, על המטופל לעבור את תהליך הגמילה הפיסיולוגי, שהינו הימנעות מקבלת הסם. שלב זה הינו קשה ביותר, משום שהימנעות מלקיחת הסם הינה תהליך הגורר עמו תופעות פיסיולוגיות ונפשיות רבות, אשר רובן מאופיינות בקושי של המכור להיפרד מן הסם, ובתסמיני גמילה קשים. שלב הגמילה הפיסיולוגי הינו קצר באופן יחסי לתהליך הגמילה השלם, זאת משום שעל הגוף להתגבר על היעדר קבלת הסם ותו לא. לכן, למרות הקושי הרב של תסמיני הגמילה הקשים, יש לזכור כי מדובר בשלב קצר של מספר ימים עד שבועות ספורים. השלב הבא, לאחר הגמילה הפיסיולוגית, הוא השלב המשמעותי בתהליך הגמילה, משום שבשלב זה המטופל משקם את נפשו ואת התנהגותו, ולמעשה בונה את עצמו מחדש. תהליך השיקום מתבצע באמצעות דרכי טיפול שונות כדוגמת קבלת טיפול פרטני, שימוש במתקני הספורט והנופש המצויים במתחם מרכז הגמילה, השתתפות בקבוצות תמיכה, וקבלת טיפולים גופניים ונפשיים, הן מול הפרט לבדו והן מול משפחתו.

כיצד ניתן להיגמל מתרופות ממכרות?

תרופות ממכרות גם הן נחשבות כסוג של סם, אלא שאלו מונפקות באופן חוקי וגם אופן השגתן נחשב במסגרת גבולות החוק. עם זאת, הקלות הרבה בה ניתן להשיג תרופות נרקוטיות, הינה גורם מרכזי לקלות הרבה בה אנשים מתמכרים לתרופות אלו. תרופות נרקוטיות, המכונות בשמן הרפואי אופייטים, הן תרופות הנגזרות מן המורפיום. מדובר בתרופות ממכרות הניתנות לצורך שיכוך כאבים. תרופות אלו משפיעות באופן ישיר על מערכת העצבים המרכזית ועל המוח וגורמות להתמכרות המשתמשים בהן. גמילה מתרופות נרקוטיות הינה תהליך הדומה בעקרון לתהליך הגמילה מסמים ומורכב ממספר שלבים, כאשר שלב הגמילה הפיסיולוגי מתאפיין בתסמינים כגון חוסר שקט, ערנות יתר, נדודי שינה, עצבנות, כאבים, שינויים במצבי הרוח, בחילות, הקאות ושלשולים.

היכן ניתן לעבור תהליך של גמילה מסמים או מתרופות ממכרות?

כיום ישנם מרכזי גמילה רבים המציעים את שירותיהם במתן סיוע למכורים להיגמל מן ההתמכרויות השונות. מכון הרמוניה הינו אחד המכונים האיכותיים והמקצועיים בשטח ומציע למטופלים תכנית גמילה מגוונת וצוות מסור ומקצועי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here