כיום ידוע שמרבית המקרים של סינדרום העין היבשה נובעים מתפקוד לקוי של בלוטות החלב. לכן מומחים מדגישים את חשיבות השמירה על בריאותן, ואת הטיפול בהן במקרה שקיימת בעיה.

עיניים יבשות הינן תופעה שכיחה ממנה סובלי כשלושים אחוזים באוכלוסייה. על פי רוב הבעיה נגרמת עקב פגיעה בבלוטות החלב, הנקראות גם בלוטות המיבומיון. מדובר בבלוטות הממלאות תפקיד חשוב ביצירת השכבה השומנית של הדמעות, התורמת להיות העין לחה ובריאה. על כן, חשוב מאוד לשמור על הבריאות והתפקוד של בלוטות החלב, ואם יש בעיה – לפנות לטיפול יעיל בעיניים יבשות.

המידע שבכתבה זו מוגש על ידי איי-ויו המרכז לעיניים יבשות, אשר חרט על דגלו להעלות את המודעות הציבורית לסינדרום העין היבשה, ולהקנות את מיטב הטיפולים החדשניים ופורצי הדרך לבעיה זו. איי-ויו הוא המרכז היחיד בצפון שבו אפשר לקבל טיפולים יעילים בטכנולוגיות חדשניות לעיניים יבשות, אשר מביאים לשיפור מהותי בתסמינים באיכות החיים ובתפקוד היומיומי של המטופלים.

כמה מילים על בלוטות החלב

כאמור לעיל, בלוטות החלב מכונות בשפה המקצועית בלוטות המיבומיון. הן חשובות מאוד לנושא של עיניים יבשות כי יותר משמונים וחמישה אחוזים מהמקרים של התופעה קשורים לאי תפקוד של בלוטות החלב. הן שוכנות באזור העפעפיים כש – 30 מהן נמצאות בעפעפיים התחתונות ו- 50 נמצאות בעפעפיים העליונות. הן מצויות מתחת לעור בכיוון הריסים כשכל בלוטה היא בעצם אשכול שמעביר דרך צינוריות חומר שומני לקצות העפעפיים.

הדמעות ובלוטות החלב

כיצד קשורות בלוטות החלב לסינדרום העין היבשה? הקשר עובר דרך הדמעות שבנויות מ- 3 שכבות. תחילה ישנה שכבה רירית שבאה מאפיתל הלחמית, אחר כך שכבה מימית שבא מבלוטות הדמעות שתחת הגבות האחראית על חיטוי ושטיפה של הלחמית. לאחר מכן מגיעה השכבה השומנית, שהיא קשורה אל בלוטות החלב, ותפקידה לשמור לאורך זמן את נוזל הדמעות על הקרנית והלחמית. אצל אנשים בריאים נשארות הדמעות על הקרנית בין עשר לשש עשרה שניות, אבל ישנם מצבים בעייתיים המתחילים כאשר הדמעות נשארות על הקרנית פחות מעשר שניות. מצב זה מוביל למה שמכונה תסמונת העין היבשה.

מדוע הדבר קורה? מפני שהשכבה השומנית דואגת לכך שהדמעות לא יתאדו מהר מדי אל האוויר. אם בלוטות החלב שאחראיות על ייצור השכבה השומנית נפגעות מסיבה זו או אחרת, הרי שהדמעות יתאדו הרבה יותר מהר, וכאן מתחילים התסמינים.

מצמוץ אחראי על הרטבת העיניים

למעשה, העיניים שלכם כל הזמן רטובות באופן טבעי, בתהליך שמתרחש כאשר אתם ממצמצים. בזמן המצמוץ נלחצות בלוטות החלב והדבר מוביל לשחרור של השומן מתוכן. בד בבד, עצב הפנים מביא להפרשת מימי הדמעות מבלוטות הדמע שהזכרנו קודם. כעת מתחילה הרטבה בחלק המרכזי של העין, ובהמשך מתרחשת מריחה אל קצות העין. כעת נסגרות העיניים שלכם והדמעות יוצאות החוצה דרך פתחי ניקוז אל תעלות האף, ואחר כך ממשיך התהליך לחזור על עצמו. לכן, חשוב לזכור שאם אינכם ממצמצים אתם בעצם מונעים מלחמית העין את החיטוי והניקוי הדרושים לה, וכך תסבלו מיובש ודלקות בעיניים.

מדוע בכלל יש בעיה בבלוטות?

כפי שאמרנו, בחלק נרחב מהמקרים של תסמונת העין היבשה יש בעיה בתפקודן של בלוטות החלב, בצורה שהשומן מתקרש בצינוריות ובהדרגה סותם את הבלוטות. כפועל יוצא מכך, הבלוטות נפגמות ומתנוונות ועלולות להגיע למצב של הרס בלתי הפיך. יש מספר סיבות לחוסר תפקוד או תפקוד לקוי של הבלוטות, ביניהן, בקטריות, טפילים ונגיפים, שינויים הורמונליים של גיל המעבר, דלקת עפעפיים המכונה בלפריטיס, ושימוש בתרופות כמו רוקטן לטיפול בפצעי אקנה. מלבד זאת, הבלוטות עלולות להינזק עקב ניתוחים פלסטיים של העפעפיים, ניתוח קטרקט, צפייה ממושכת במסכים, הזקדנות טבעית, שימוש לא נכון בעדשות מגע, ניתוח להסרת משקפיים, ועוד.

למידע ועדכונים בנושא היכנסו אל דף הפייסבוק: http://www.facebook.com/ii.vue

שמירה וטיפול בבלוטות החלב

לפני שנדבר על הטיפול, ראוי שוב להדגיש את חשיבותם של טיפולים מונעים ושמירה על בריאותן ותפקודן התקין של בלוטות המיבומיון. זו נקודה המודגשת על ידי מומחים מובילים בעולם לטיפול בתסמונת העין היבשה. ואולם, אם אתם כבר סובלים מבעיה קיימת בבלוטות חשוב שתטפלו בה בהקדם, שכן אם לא מטפלים בעין יבשה נכון ובזמן עלולות להגיע הבלוטות לליקוי חמור מאוד, לנזק בלתי הפיך, וכמובן גם יחריפו התסמינים של עיניים יבשות, ואף עלולים להיגרם נזקים לקרנית.

מידע נוסף ממתין לכם באתר איי-ויו המרכז לעיניים יבשות: http://www.ii-vue.co.il/

יש טיפולים יעילים לעיניים יבשות ולבלוטות החלב

עד לפני מספר שנים, על מנת לטפל בעיניים יבשות ובבלוטות החלב, כל מה שהיה הרופא יכול להציע הינם קומפרסים וטיפות עיניים. טיפולים אלו לא אופיינו ביעילות טובה במיוחד וגם לא ירדו אל שורש הבעיה. הבשורות הטובות הן שבשנים האחרונות התחולל שינוי משמעותי ולמעשה מהפכה בתחום, עם טיפול בשם IPL. הטיפול שכולל הבזקי אור מדודים ואחידים בתדרים מדויקים ונמוכים, משפיע על בלוטות המיבומיון במגוון היבטים. כך לדוגמא, הוא מוביל להמסת שומנים שהצטברו בבלוטות, להשמדה של בקטריות, והלפעלה מחודשת של בלוטות המיבמיון ולכן לחידוש יצירת השכבה השומנית בדמעות.

בניגוד לקומפרסים ולטיפות, כאן מדובר בטיפול יעיל מאוד וכבר אחרי הפגישה הראשונה אנשים רבים מספרים על שיפור בסימפטומים של עין יבשה. ואולם, חשוב לציין כי ל- IPL יש השפעה מצטברת ולכן מומלץ על שלושה עד חמישה מפגשים בממוצע על מנת ליהנות מתוצאות מיטביות. התוכנית הטיפולית תותאם לכל מטופל בהתאם לאבחון שמבצע רופא עיניים ובהתאם לחומרת המצב, כאשר בשבוע אחד עושים לכל היותר הטיפול אחד וישנה תקופת המתנה. כלומר, צריך להמתין שבועיים בערך בין הפגישה הראשונה לשנייה, ואחר כך כחודש בין הפגישה השנייה לשלישית, וממשיכים הלאה בהתאם לצורך.

לבסוף, גם אחרי שפגישות ה- IPL מסתיימות יש להמשיך עם ניקוז השומנים מתעלות בלוטות המיבומיון, באמצעות לחיצת העפעפיים (Meibomian Gland Expression). על פי ממצאי מחקרים מהתקופה האחרונה, השילוב שבין טיפולי IPL ובין לחיצות העפעפיים, מביא לשיפור בתדירות וברמת התסמינים של עיניים יבשות, באופן ניכר ומהותי אחרי חמישה עשר שבועות.

אם יש לכם שאלות בנושאי הכתבה ובכל הקשור לתסמונת העין היבשה, תוכלו לפנות אל צוות איי-ויו המרכז לעיניים יבשות בפורום טיפול בעיניים יבשות שבאתר שאל את הרופא.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here