מהפכה פנסיונית: איך משנות קרנות הפנסיה הנבחרות את שוק הפנסיה בישראל?
קרדיט Shutterstock

קרנות הפנסיה הנבחרות מהוות עדיין נתח קטן משוק הפנסיה הישראלי אך הגידול המהיר במספר העמיתים החוסכים בהן יחד עם התנאים האטרקטיביים שהן מציעות לחוסכים מבשרים על לא פחות ממהפכה בשוק. מהן הקרנות הנבחרות והאם הן מתאימות גם לכם?

 

דסי ניר

מהפכה פנסיונית: איך משנות קרנות הפנסיה הנבחרות את שוק הפנסיה בישראל?
קרדיט Shutterstock

מאז החלו את חובת החיסכון לפנסיה על עובדים שכירים בעשור האחרון, הלך שוק הפנסיה הישראלי וגדל במהירות מסחררת. על אף הגידול המהיר בהיקף חסכונות הציבור לפנסיה, נותר שוק הפנסיה ריכוזי למדי. לאורך השנים ניסו הממונים על שוק ההון במשרד האוצר לעורר את התחרות בשוק, באמצעות הסדרות שונות שקבעו כיצד יבוצע תהליך בחירת קרן פנסיה, מי אנשי המקצוע שיוכלו לסייע בתהליך זה, כיצד תוכלו לדעת מהו הסטטוס הפנסיוני שלכם ועוד. לפני כשלוש שנים, החליטו במשרד האוצר לנקוט צעד דרמטי יותר ולבחור קרנות פנסיה נבחרות במכרז שהיה פתוח להשתתפות כל קרנות הפנסיה בישראל.

מהן קרנות הפנסיה הנבחרות?

קרנות הפנסיה הנבחרות הן קרנות פנסיה שנבחרו במכרז שקיים משרד האוצר, כדי לשמש כחלופה אפשרית למקרה שהעובד לא בחר בעצמו קרן פנסיה והמעביד נדרש להפקיד עבורו לקרן ברירת מחדל. בנוסף, קרנות אלה פתוחות בפני כל חוסך, שכיר או עצמאי, המעוניין לחסוך בהן.

במכרז הראשון בשנת 2016 נבחרו שתי קרנות פנסיה נבחרות, אך במהלך השנה שלאחר מכן נמצא שרק חוסכים מעטים אכן חסכו או עברו לאותן קרנות פנסיה. במכרז נוסף שהתקיים ב-2018 נבחרו עוד שתי קרנות פנסיה נבחרות, כלומר ארבע קרנות נבחרות בסך הכל.

אחד היתרונות המובהקים של קרנות אלו הוא שהן מציעות לחוסכים דמי ניהול מופחתים לתקופה של 10 שנים. דמי הניהול המוזלים בקרנות הנבחרות עשויים להגדיל את החיסכון שתצברו לפנסיה עד גיל הפרישה בעשרות אלפי שקלים, מה שיאפשר לכם ליהנות מקצבת פנסיה גבוהה יותר לאחר הפרישה.

בנוסף, בשונה מקרנות פנסיה רבות, בקרנות הנבחרות לא תידרשו למלא טופס הצהרה על המצב הבריאותי שלכם כתנאי להצטרפות.

האם 2018 היא שנת המפנה בשוק הפנסיה הישראלי?

בשנת 2016 הצטרפו לקרנות הנבחרות 8% מהחוסכים החדשים בקרנות הפנסיה, בשנת 2017 הצטרפו אליהן 17% מהחוסכים החדשים, ובשנת 2018 רוב החוסכים החדשים (53%) כבר בחרו לחסוך לפנסיה בקרנות הנבחרות.

בסוף 2018 השיגו הקרנות הנבחרות יחד נתח שוק של כ- 5% מסך שוק הפנסיה הישראלי, לעומת נתח שוק של פחות מ-3% בסוף 2016. אמנם מדובר עדיין נתח קטן, אך הוא גדל בהתמדה. כיום מנהלות ארבע הקרנות הנבחרות יחד כמעט 19 מיליארד ש״ח.

איך אוכל לבחור קרן פנסיה שתתאים עבורי?

בין אם אתם עצמאים או שכירים, הכוח לבחור את קרן הפנסיה המתאימה לכם נמצא בידיכם. בכל שלב, גם אם כבר התחלתם לחסוך בקרן פנסיה אחרת, תוכלו לבחור להצטרף לקרן פנסיה נבחרת.

כדי להחליט איזו קרן פנסיה מתאימה לכם מומלץ לבדוק מהם דמי הניהול שתוכלו לקבל בעת ההצטרפות לקרן ולכמה זמן הם יהיו בתוקף. בנוסף כדאי לבדוק גם את איכות השירות בקרן, בהתאם למדד השירות שמפרסם משרד האוצר מדי שנה, וכן האם ניהול ההשקעות בקרן מתבצע באופן מקצועי ואיכותי באמצעות השוואת התשואות שהשיגה הקרן לאורך שנים רבות. כמובן שתשואות שהושגו בעבר אינן מבטיחות שיושגו גם בעתיד, אך תשואות טובות ביחס לקרנות המתחרות באופן עקבי לאורך שנים עשויות להצביע על ניהול השקעות איכותי יותר בקרן.

לאחר שבחרתם את קרן הפנסיה המתאימה לכם תוכלו להצטרף, ולהעביר את החיסכון הקודם אם היה לכם, באמצעות מילוי טופס דיגיטלי פשוט בכמה קליקים. בעת ההצטרפות, תידרשו לבחור את מסלול ההשקעות המתאים להעדפות שלכם או להצטרף למסלול ברירת המחדל המותאם לגילכם, וכן לבחור את מסלול הכיסוי הביטוחי המתאים לצרכים שלכם. באמצעות בחירת קרן פנסיה נבחרת תוכלו גם אתם לעלות על גל ההצלחה שסוחף את השוק.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי המותאם לצרכי הלקוח

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here