credit Canva

על-פי הערכות שונות, כ-10% ואולי אפילו 15% מבני האדם ניחנים באישיות התמכרותית – כלומר מתאפיינים בתכונות מסוימות שמייצרות סיכון של ממש להתמכר. ההתמכרות יכולה להיות לאלכוהול, לסמים קלים או קשים, להימורים, לסקס, לתרופות פסיכיאטריות ויש עוד אפשרויות. באופן טבעי יש לא מעט הבדלים בין סוגי ההתמכרויות אבל גם מכנה משותף משמעותי ובפרט אתגרים דומים.

זיהוי המרכיבים האישיותיים שגורמים להתמכרות

החומרים שעלולים למכר נגישים עבור רוב בני האדם וחלקם חוקיים לחלוטין. ההבדל בין מי שנהנה מדרינק עם חברים פה ושם או אפילו לבד לבין מי שצורך אלכוהול באופן לא מבוקר נובע מהבדלים באישיות. מרכיב אחד שמגדיל את הסיכון להתמכרות הוא אימפולסיביות, עוד תכונה בעייתית בהקשר זה היא נטייה לבחון את המציאות ב"שחור"/"לבן", וכך גם חוסר יכולת לדחות סיפוקים.

תחושת חסר וריקנות עלולה אף היא להוביל לאימוץ הרגלים מזיקים, ובאופן דומה חיפוש אובססיבי של ריגושים עלול להסתיים במציאת ריגוש בהתנהלות בעייתית. טיפול בהתמכרות כולל אבחון מדויק של המניע הרגשי להתנהלות המזיקה, כך שאפשר יהיה למצוא לו מענה אפקטיבי.

ניתוק התלות שנוצרה בחומר הממכר

במקרה של טיפול בהתמכרויות לסמים, אלכוהול או תרופות מסוגים שונים (כדורי שינה, משככי כאבים, נוגדי חרדות ועוד) נדרש ניתוק של התלות הפיזית עוד לפני הבירור הרגשי הנ"ל. הימים הראשונים שבהם הגוף לא מקבל את החומר שהתרגל לקבל במינונים גדולים עלולים להיות קשים ומלווים בתסמיני גמילה חריפים. בחלק מהמקרים ישנה אף סכנת חיים של ממש, ובכל מצב חובה להקפיד על השגחה רפואית צמודה של צוות מיומן מאוד.

שיקום כלל מעגלי החיים

התמכרות – להימורים, למשחקי מחשב, לסמים קלים, להרואין, לאופיואידים וכו' – פוגעת בתפקוד התקין של האדם בשלל היבטים. בהתאם נדרש שיקום כולל, ובפרט של מערכות יחסים ובתחום התעסוקה. לאחר השלמת הגמילה הפיזית ובמקביל לטיפול הרגשי, תוקדש תשומת לב גם למרכיב חיוני זה בחזרה לחיים מלאים ומיטיבים. במידת הצורך ישולבו בתהליך קרובי משפחה או חברים קרובים, כך שהאדם יוכל לקבל תמיכה רחבה לאחר שיחזור לשגרת חייו. במרכז 'רוח בכפר' נצבר ניסיון רחב היקף בטיפולים בכל סוגי ההתמכרויות, ובהתאם נרשמו כבר הצלחות רבות מאוד. חייגו אלינו עוד היום לייעוץ 054-6033858

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here