מקור FEEPIK

כותב: קובי לופו

מה שמצחיק ומעורר פליאה, שאנשים מחליטים לרכוש רכב, הם עושים סקר שוק של חודשים, מדברים עם בעלי מקצוע, קוראים מידע רב באינטרנט ורק כך מקבלים החלטה לרכוש את הרכב הנכון ביותר להם,  אך דווקא במקרה של רכישת זיכיון, אנשים לא עושים את הבדיקות הנכונות ומקבלים החלטות חפוזות.  

בישראל תחום הזכיינות הינו פרוץ ולא מוסדר חוקית. כתוצאה מכך רשתות רבות מנצלות את תמימותם של זכיינים פוטנציאלים.

על כן עליך להכין שיעורי בית ולהבין מהם השאיפות שלך, לזהות מהם ציפיותיך, לזהות הזדמנויות עסקיות ולהתייעץ עם איש מקצוע ובהתאם לבחור את הרשת המזכה הנכונה ביותר עבורך.

מה גם שחיפוש עסקאות בעולם הזכיינות הוא מורכב ויש בו מידע רב, ואפשר בקלות ללכת לאיבוד.

לכן, החלטנו לרכז לכם את עשרת הצעדים החשובים ברכישת זיכיון:

  1. תחומי עניין

כאשר רוכשים עסק, צריך להסתכל על הטווח הארוך, וזה ידוע שכאשר נעשה משהו שאנחנו מתחברים אליו, יהיה לנו את האנרגיה והתשוקה להמשיך את הדרך גם בימים שהם מאתגרים יותר.  לכן, עליכם למצוא את התחום שנכון לכם ביותר. 

חשוב שבנקודה הזו, תעשו קצת חושבים עם עצמכם, האם אתם מתחברים לעולם הקמעונאות ? השירותים?  ייעוץ?  מזון ? 

אם עולם המטבח והמזון לא מדבר אליכם, ואין לכם שום ניסיון בתחום, אל תתפתו לקחת זיכיון בתחום הזה.

  1. האם אתה בנוי להיות זכיין

שיטת הזכיינות היא שיטה מוכחת כטובה ליזמים שנכנסים לעולם העסקים. אך עם זאת, זו לא שיטה שמתאימה לכל אחד. ולכן חשוב להבין האם אתם מתאימים להיות זכיינים. על מנת שתוכלו לענות לעצמכם על כך, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות?  

v האם אתם מעוניינים לקבל תכתיבים מאחרים ובתמורה לכך לשלם על זה כל חודש מחדש ? 

v האם אתם מבינים שיכולת ההשפעה שלכם על התמחור, תפריט /קולקציה, עיצוב ונראות העסק היא מינורית ?

במידה ועניתם "כן", אז אתם יכולים להיות זכיינים.   כמובן שבתמורה לכך, אתם מקבלים מעטפת שלמה מהרשת שאמורה לעזור לכם להתפתח ולהצליח.

  1. הון עצמי והלוואות

לפני שמתחילים לחפש עסקאות ולירות לכל הכיוונים, חשוב להבין מהם היכולות הכספיות שלנו.  את הנתון הזה צריך לחלק לשני חלקים- הון עצמי והלוואות.

הון עצמי זהו כסף שיש לנו נזיל בבנק/ פקדונות/ קרנות השתלמות ועוד,  כלומר זה כסף שלא צריך להחזיר אותו,  בנוסף, ישנה אפשרות לקבל הלוואות מכמה גופים כגון בנקים  וקרנות שונות, אשר חלקן בערבות המדינה.

מומלץ להיוועץ עם גופים שמסייעים בקבלת מימון. 

למרות שלעיתים ניתן לקבל מימון גבוהה מקרנות שונות, אנו ממליצים להיות סולידיים  ולהיכנס לעסקה כאשר יש לפחות 40% הון עצמי. 

  1. דרכים לחיפוש עסקאות

בדומה לחיפוש דירה, במידה ולא נתמקד באזור מסוים, יהיה מאוד קשה למצוא עסקה טובה, כיוון שיש אינסוף הצעות ופרסומים שונים וקל מאוד ללכת לאיבוד.

בדומה לכך גם בזכיינות, ולכן הדרך הנוחה ביותר למצוא את העסקה היא דרך פורטלים ואתרים שמתמחים בזה לדוגמת אתר Fran & Mark, אשר יציג לכם רשתות רלוונטיות ועסקאות כדאיות,  אופציות נוספות לחפש באתרי יד 2 למיניהם שבהם ניתן לראות את העסקאות.

  1. רקע כללי על הרשת והבעלים

לפני התקשרות חוזית עם רשת, חשוב להכיר את הרשת על בוריה.  ניתן לבדוק היסטוריה של הרשת, כמות סניפים שנסגרו ונפתחו בשנים האחרונות, ומומלץ מאוד לשוחח עם זכיינים קיימים ולהבין קצת יותר על הרשת.

מומלץ  לנסות לבדוק  גם על הבעלים של הרשת,  מה העבר שלו, מאין הגיע והאם יש נגדו תביעות.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר זכיינות FranMark.co.il.

יזמי אתר Franmark.co.il: גיא קולן, אלכסיי קוגן וקובי לופו
  1. מודל  הזכיינות

זהו השלב שבו אתם צריכים להיכנס לעובי הקורה ולהבין מהם התנאים המסחריים לזיכיון.    התנאים המסחריים מתחלקים בדרך כלל  לשלושה :

א.  דמי זיכיון- זהו תשלום חד פעמי שבו אתם רוכשים את הזכות להשתמש בלוגו ובסימנים המסחריים של הרשת, כמו כן צריכים לקבל את ההדרכה ואת שיטות העבודה.

ב.  תמלוגים – נהוג שמשלמים כל חודש דמי ניהול לרשת, אשר נקראים גם תמלוגים.  דמי הניהול, כשמם כן הם, תשלום בגין הניהול השוטף שהרשת מעניקה לזכייניה.  דמי הניהול יכולים להיות מחושבים באין סוף דרכים וזה משתנה בין ענף לענף. 

ג.  דמי פרסום- לעיתים רשתות גובות דמי פרסום לטובת קידום הרשת והמותג.  דמי פרסום אלה יכולים לבוא לידי ביטוי כאחוז קבוע מהמחזור לדוגמא. 

  1. רווח והפסד

בסופו של דבר, יזמים כמוכם, לוקחים זיכיון על מנת להרוויח ולהתפתח בחיים.  לכן, חשוב להבין מה הרווח שעסק יכול להשאיר לכם.

לכן, חשוב מאוד להכין דוח על פי נתונים אמיתיים שמקבלים מהרשת/ זכיינים קיימים, על מנת לייצר דוח רווח והפסד שמשקף את כל ההוצאות וההכנסות הפוטנציאליות שיהיו על מנת לראות מהו הרווח שניתן לקבל. 

טיפ חשוב-  לוודא שמהרווח שנשאר, ניתן לשלם את ההלוואה שנטלנו בגין הקמת העסק.

בניית דוח רווח והפסד נכון שכולל תרחישים שונים, הוא קריטי לקבלת החלטה מושכלת, לכן חובה להתייעץ על כך עם יועץ עסקי שמתמחה בעולם הזכיינות.

  1. מיקום

מלבד הצורך להתחבר לרשת טובה, יש לוודא שהמיקום העתידי של הסניף מצויין ועומד בקנה מידה אחד עם הקונספט של הרשת. 

רשתות באופן טבעי ירצו להתפתח, ולעיתים יהיו מוכנות להתפשר על מיקום כדי לפתוח סניף נוסף.  עליכם לוודא שהמיקום הוא נכון אשר יכול לייצר את הפעילות הדרושה.

  1. הסכם זיכיון

הסכם הזיכיון מיסודו נוטה יותר לכיוון הרשת המזכה וכך זה צריך להיות.  אך עדיין לרשת יש חובות כלפי זכייניה, וצריך לוודא שזה בתוך ההסכם.  רצוי להתייעץ עם עורך דין זכיינות שמתמחה במיוחד בתחום זה.

  1.   הכשרה וניהול הרשת

רשת טובה נמדדת במקצועיות זכייניה וזאת ניתן להשיג על ידי ניהול והדרכה נכונים.

לכן, חשוב לבדוק מה רמת המעורבות של הרשת מול הזכיינים, מהו תהליך הכשרת הזכיין בתחילת הדרך?  ומומלץ לבדוק מיהם בעלי התפקידים בהנהלת הרשת. 

לסיכום,

זכיינות הינה שיטה מצוינת לדריסת רגל בעולם העסקים ולהתפתחות האישית, אך אין זו ערובה להצלחה.

בדיקה מעמיקה של הרשת ושל ההזדמנות העסקית ומיקום הסניף תקטין את הסיכון באופן משמעותי.  כיוון שקבלת החלטה מושכלת מורכבת מגורמים רבים,  מומלץ להתייעץ עם יועצים עסקיים ועורכי דין  שמתמחים בתחום הזכיינות על מנת שיסייעו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה.

לפרטים נוספים אודות רכישת זכיינות או ייעוץ בנושא חייגו 072-394-5580.

מקור FEEPIK

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here