מהי עתודה ניהולית?
צילום pexels

שמעתם את האפשרות להצטרף ל"עתודה ניהולית" ותהיתם במה מדובר? במאמר זה ננסה להבהיר את המושג ולגלות מי עשוי למצוא עצמו בעתודה ניהולית, כיצד מתחילים ליצור כזו ומה הדרך הנכונה לבנותה.

חברות וארגונים עוברים עם השנים תהליכים טבעיים המאפשרים לחברה להפוך מסטארטאפ או חברה משפחתית לארגון ענק. הצוות הניהולי בארגון שהיה בעבר היזם, בני משפחתו או בני הזוג והחברים מוחלף בבעלי ניסיון ניהולי המסוגלים "לנווט את הספינה" ליעדה. בניית עתודה ניהולית היא יצירה של "סיירת" עובדים, הן מתוך הארגון והן מחוצה לו, שתהיה חלק מהזרוע הניהולית בעתיד.

פיתוח מנהלים: תהליך לא פשוט

יש שיתהו – מדוע למעשה נדרשת תוכנית ליצירת עתודה זו? האם היכולת לנהל היא לא יכולת טבעית הטמונה בכל אדם? הסיבה לכך נובעת מההבנה כי למנהל מוכשר קיים סט של תכונות אישיות הטבועות בו אותן ניתן לפתח ולזקק על מנת ליצור את האדם המתאים להובלת החברה. לא מספיק לבחור בעובד המוכשר ביותר המסוגל לתפוקה גבוהה  בתחום בו הוא עובד. למעשה, במרבית המקרים אם נקח עובד בעל תקופה גבוהה ונהפוך אותו למנהל נאבד נכס חשוב לחברה וניצור "מנהל מוכשר פחות".

אילו תכונות אישיות כדאי שיהיו למנהל בארגון?

התכונות שצריך אדם המנהל את החברה קשורות ליכולות בין אישיות הגורמות לעובדים תחתיו "לרצות" להרשימו, וכמובן לעקוב אחר ההוראות שלו. הם רואים בו סמכות, מחד, וגורם הממלא השראה מאידך. למנהל זה יש את היכולת "להניח בצד" את טובתו האישית לפעמים או את הרצון לסיים משימה בעצמו – לטובת האצלת סמכויות וניהול עשר משימות אחרות באותו זמן עד לסיומן המוצלח.

לכן, חשוב להשקיע ביצירת הדרג הניהולי הזה באמצעות טכניקות שונות של פיתוח מנהלים. החל מסדנאות ניהול מקצועיות וכלה במפגשים עם הדרגים הבכירים בחברה והתחלת הענקת ראייה כוללת ורחבה של הארגון לעומת הפריזמה הצרה שהייתה לאותו אדם לפני כן.

מדוע לא להשקיע את כל המשאבים רק באדם אחד?

שאלה נפוצה נוספת היא מדוע לא להשקיע רק באדם אחד לדרג הניהולי. מדוע מומלץ ליצור "עתודה" (שמשמעה "רזרבה")?

הסיבה לכך היא שלעתים במהלך תוכנית ההכשרה מסתבר כי חלק מהעובדים הקיימים בחברה שנבחרו לדרך ניהול אינם מתאימים בפועל לתוכנית זו. אם מבחינת יחסי האנוש שלהם, חוסר רצונם להתמקד באינטרסים של החברה או שהם חסרים את היכולת לשינוי הגישה הנדרש מעובד זוטר למנהל. כאשר יש בארגון מספר אינדיבידואלים מהם ניתן לבחור את המנהל הבא, בעת הצורך, הארגון כולו יציב יותר.

נבחרתם לעתודה ניהולית? מה עושים עכשיו

אם הגעתם למאמר זה בזכות העובדה כי נבחרתם לעתודה ניהולית – אשריכם. כעת, יש בידכם את האפשרות לרכוש את הכישורים הנדרשים על מנת להיות מנהל טוב יותר. הרחיבו את הידע התיאורטי שלכם על עקרונות ניהול והתחילו להביט בארגון בו אתם נמצאים ממבט על. בקרוב מאד יתכן ותהיו חלק מהצוות המוביל אותו.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here