שילוח בין לאומי - מילון המושגים

תחום השילוח הבין לאומי הוא אחד הענפים היותר מפותחים בעולמנו, בו נעזרים מזה דורות במשלוחים בים. ואולם, בימינו אנו שילוח בין לאומי הוא אבן יסוד להתנהלות הכפר הגלובאלי הקטן, ולמעשה כל כלכלה מתבססת על שילוחים בים, באוויר וגם ביבשה באמצעים שונים. בואו להכיר כמה מושגים מרכזיים בתחום זה.

תחום מוסדר ומפוקח

מטבע הדברים, שילוח בין לאומי חייב להתנהל על פי כללים ברורים ומוסדרים, המאפשרים פעילות חלקה ככל הניתן בין חברות, עסקים וארגונים הממוקמים במדינות שונות. כללים אלו מוסדרים בחוקים, בתקנות ובאמנות בינלאומיות, וישנם לא מעט מונחים מוסכמים וידועים המהווים בסיס להתנהלות זו. לפניכם סקירה של מספר מונחים מרכזיים מיני רבים אחרים:

  • CFR – מדובר במונח המתאר את ההתנהלות הבאה: מי שמשלם עבור ההובלה של הסחורה הוא המוכר. התשלום הוא על ההובלה עד לנמל שהמוכר והקונה מסכמים ביניהם. מי שאחראי במקרה הזה על שחרור הסחורה מהמכס הוא הקונה, והוא גם זה שאחראי על הביטוח – אך רק כאשר הסחורה יורדת מהאוניה.
  • FCA – המונח הזה מתאר מצב שבו שני הצדדים הסכימו על תאריך יעד, אשר בו מחויב המוכר למסור את הסחורה. המסירה תיעשה לידי המוביל שעימו סיכם הקונה, וזאת בנמל הימי, בנמל התעופה, במעבר הגבול או בכל נקודה אחרת שסוכמה מראש. במקרה זה, מי שאחראי על הוצאה של הסחורה מהמכס הוא המוכר. במילים אחרות, סוגיית בטיחות הסחורה וביטוח עליה מצויה על כתפיו של הקונה, שכן מרגע המסירה אל המוביל מצב הסחורה יוצא מאחריותו של המוכר.
  • DAT – המונח הזה מתייחס למצב שבו העסקה למעשה הושלמה מצידו של המוכר. כלומר, הסחורה כבר הועברה בנמל המוסכם לידיו של המוכר, אחרי שהיא נפרקה מהמוביל. במקרה זה מי שנוא באחריות על בטיחות, שלמות וביטוח הסחורה עד שהיא מגיעה לנמל הוא המוכר, ומכאן והלאה היא באחריותו של הקונה שגם משלם על מיסי הייבוא.
  • DDU – המשמעות של המושג הזה היא התחייבות של המוכר למסירת המטען, אחרי ששחרר אותה מהמכס,  וזאת בנקודה שהוסכמה על ידי שני הצדדים. מי שחייב בתשלום של דמי המכס הוא הקונה, אך כאמור המוכר אחראי על שחרור המטען. לעומת זאת, המונח DDP מתאר מצב דומה בהבדל אחד: כאן המוכר לא רק שחרר את המטען מהמכס אלא גם שילם על דמי המכס.
  • EXW – מונח המתאר גם הוא סיום התחייבויות מצד המוכר. יחד עם זאת, מי שאחראי על השחרור מהמכס ועל הטענת המוביל הוא הקונה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here