בניית אתר חנות - עדיף בקוד סגור או פתוח
קרדיט FREEPIK

בשנה האחרונה, בעיקר בעקבות משבר הקורונה והצורך של העסקים למצוא פתרונות רווח יצירתיים, אתרי רכישות און ליין הפכו לאפיק מכירות מקובל ולא שולי בכלל. ניכר כי רוב האוכלוסייה מבצעת רכישות מקוונות, אם זה שירותים, מוצרי צריכה, ביגוד אוכל ועוד.  זה כבר ברור לכולם שלא ניתן להתעלם מתנועת הגלישה ומהעובדה שאם עסק לא שם, הוא פשוט לא קיים. יש צורך אמיתי להתאים את מערכות השיווק והמכירה להווה ולעתיד הדיגיטל מרקטינג ועסקים רבים מבינים את הפוטנציאל ומבקשים לבנות אתר מכירות מקוון. 

העסקים אשר מבקשים לבנות אתר ייעודי למכירות, עומדים בפני סוגייה משמעותית אשר לעיתים עוצרת או מאיטה את קצב היישום. השאלה מה לבחור, האם באתר עם קוד פתוח או קוד סגור.  זוהי נקודה קריטית אשר משאירה בעלי עסקים רבים מחוץ לזירה המקוונת והגיע הזמן לבדוק לעומק את היתרונות והחסרונות של הקוד הפתוח VS המקור הסגור.

סגור/פתוח מה זה בכלל?

לפני שנתחיל לבחון יתרונות וחסרונות של כל שיטה, חשוב ראשית להבין מה הכוונה. באופן כללי ישנן שתי מערכות לבניית אתרים, מערכת הבנויה על קוד סגור וכזאת המושתת על קוד פתוח. 

סגור – מערכת מסחרית המעניקה אפשרות לבנות אתר על פלטפורמה בהתאם לטמפלייט או להגדרות מובנות. למשתמשים אין גישה לקוד המקור ולכן מידת השינויים וההתאמות מוגבלת, ללא שליטה על המערכת. האתר "מתארח" על הפלטפורמה הספציפית הזו. דוגמאות לפלטפורמה סגורה: WIX הפלטפורמה של E-Shop פלטפורמות מסחר מקוון כגון ETSY ועוד.

פתוח – אתר שהוא בבעלות מלאה של העסק, הבנייה מתבצעת באמצעות מתכנתים הבקיאים בקודי התכנות ויכולים לשנות ולהתאים את הקוד לדרישות ולצרכים הספציפיים של הלקוח. פלטפורמות כגוןWordPress , Joomla וכד' 

כאמור, מדובר על שתי דרכים שונות גם באופן הבנייה והפעולה השוטפת. לשתי הפלטפורמות יתרונות וחסרונות ועל כן, טרם ההחלטה על כל לשוח להבין מה הצורך, אופן השימוש וכמובן התקציב, על מנת לקבל החלטה מושכלת במה לבחור.

יתרונות וחסרונות בין סוגי הפלטפורמות:

בבחירה בסוג הקוד חשוב להבין כי אין אמת אחת, מדובר על פרמטרים שונים שיש לקחת בחשבון טרם הבחירה, שיקולים כגון עלויות, גמישות ופונקציונליות, שירות ותמיכה, חדשנות ואבטחה. 

קוד סגור

הקוד הסגור מציע אפשרות בנייה של אתר מותאם בדיוק לצרכי העסק, בעיקר כאשר מדברים על חנויות מקוונות. יתרון משמעותי נוסף הוא בעלות החודשית הקבועה ונטולת הפתעות. העבודה בפלטפורמת הקוד הסגור היא בעיקר על תבניות ידידותיות מלאות פיצ'רים ודרכים להתאים את האתר לדרישות הספציפיות ולשמור על ייחודיות.

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר בעבודה על פלטפורמה של קוד סגור היא העובדה שהמערכת הסגורה מעניקה ביטחון ואבטחה מהודקת ללקוחות. ה – DATA מאובטח בצורה מוחלטת על השרתים היציבים ואיכותיים תוך בקרה מתמדת על האתר ומערכות הניהול. 

זה נכון שיש כמה אלמנטים העשויים להוות מכשול בעת בנייה של חנות בקוד סגור, דברים כגון העובדה שלעיתים לא ניתן להטמיע עיצובים, תוספים, פיתוחים מיוחדים ואלמנטים שאינם כלולים בקוד הסגור והעובדה שלא ניתן להעביר את המערכת או האתר מחברת אחסון מאחת לשנייה. אך לעסקים אשר מפתחים אתר לשם יצירת אפיק מכירה אינטנסיבי חשוב יותר לקבל מערכת יציבה ומאובטחת, על פלטפורמה איכותית ותמיכה 24/7 גם אם זה בא על חשבון עיצוב או פיתוחים מיוחדים.

המערכת הסגורה מספקת מענה אולטימטיבי למי שמעוניין להקים חנות אינטרנטית איכותית, מושכת ומעוצבת עם גלריה יפה, נקייה, ברורה ומדויקת. אתר נגיש וידידותי, המייצר המרות גבוהות שומר על חווית לקוח אפקטיבית ויוצר מסלול רכישה קל ובעיקר מעניק ללקוחות ביטחון לבצע בו רכישה. 

קוד פתוח

כאשר מדברים על הקוד הפתוח, ללא ספק מדובר על גן עדן של עיצובים ועדכונים, על מערכות פתוחות לכל, לעיתים אפילו ללא עלות, או עלות סמלית עבור השימוש. מה שמאתגר זה עבודה עם הקוד ולשם כך יש צורך לעבוד עם מתכנתים הבקיאים בעבודה עם הקוד הפתוח הספציפי. 

פלטפורמה של קוד פתוח יכולה לספק אין ספור אפשרויות של אתרים, החל מהבסיסיים הפועלים על טמפלייטים מובנים ועד להתאמות תכנות ספציפיות לדרישות, ככל העולה על דמיונות ותקציבו של העסק. 

הקוד הפתוח מתעדכן כל העת, ע"י מתכנתים מכל העולם, ככל שיש יותר שדרוגים טכנולוגיים וניהוליים ניתן לעדכן את הקוד בהתאם, ולהתקין תוספים ללא הגבלה, זה עושה את הפלטפורמה למודולארית ודינאמית ומכאן גם למעודכנת ורלוונטית.

אחד היתרונות המשמעותיים לפלטפורמת הקוד הפתוח הוא בכך שהלקוחות אינם כבולים לחברה שבנתה את האתר או למתכנת. מאחר שישנם רבים המכירים את הקוד ויכולים לעדכן ולעבוד עמו, ניתן להעביר את אחסון האתר לשרת נבחר ולקבל שירות ותמיכה מכל מי שיודע לספק את השירות. 

כל היתרונות הללו עומדים אל מול חסרון אחד גדול ומשמעותי והוא עניין אבטחת המידע. מערכות קוד פתוח, מעצם העובדה שהקוד שלהם "מסתובב" ואינו שייך לגורם כזה או אחר בבלעדיות, הן מטרות עבור האקרים המחפשים ללא הרף חורי אבטחה ופרצה בהגנות. זה נכון שיש מערכות אבטחה של שרתים ותוכנות הגנה עבור אתרים אך יש לקחת בחשבון את העובדה שמי שמנסה לפרוץ, גם עשוי להצליח. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here