קרדיט: Shutterstock

שולי הזלקורן

ומה עוד חשוב לדעת עם תחילת עונת החורף באופן רשמי

בתחילת החודש נכנסה לתוקף תקנת משרד התחבורה המחייבת את כלל ציבור הנהגים על הדלקת אורות בשעות היום. תקנה זו תקפה למשך חמישה חודשים, והיא חלה על כלל כלי הרכב הנוסעים בכבישים בין עירוניים. בהודעת משרד התחבורה הודגש, כי משאיות, אוטובוסים ומוניות חייבים בהדלקת אורות גם בכבישים עירוניים, כמו גם רוכבי דו-גלגלי החייבים בנסיעה עם אורות בכל דרך ובכל חודשי השנה. כיוון שנהיגה ללא אורות בתקופה זו של השנה מגבירה את הסיכון למעורבות בתאונה ומסכנת את חיי הנמצאים ברכב ושאר משתמשי הדרך, העונש על אי ציות לתקנה עומד על 100 שקלים ושתי נקודות חובה. עם זאת, במשרד התחבורה מציינים, כי ״החובה לנסוע באורות דולקים ביום מתקבלת ברמת ציות גבוהה במיוחד של הנהגים״ ונתוני עבר הציגו 95% שיתוף פעולה.

חובת הדלקת אורות רכב בחודשי החורף היא חלק ממעטפת ההגנות על המכונית והנוסעים. לכריות האוויר, ביטוח לרכב ומערכת התרעה על סטייה מנתיב ואלמנטים נוספים, מצטרפת חובה זו המפחיתה משמעותית את הסיכוי למעורבות בתאונת דרכים. בימים בהם תנאי הראות קשים מסייעים הפנסים לנהגים לראות את הדרך ומשפרים את נראות כלי הרכב לנהגים אחרים והולכי רגל. עובדה זו עולה בקנה אחד עם המלצת מומחים לבטיחות דרכים לנהוג באופן קבוע עם אורות דולקים – בכל דרך ובכל כלי תחבורה – גם כאשר אין מדובר בחובה. ואם אתם חוששים, כפי שנהוג היה לחשוב בעבר, שהדלקת האורות משפיעה על צריכת הדלק או חיי הנורה, הסירו דאגה אחת מליבכם: ההשפעה, אם בכלל קיימת, זניחה עם ובלי קשר לתועלת הבטיחותית.

הכביש חלק, הראות לקויה

חודשי החורף מעמידים בפני ציבור הנהגים שורה של סכנות עונתיות, כשאירועי מזג האוויר פוגעים לא רק בתנאי הראות. בימים של ערפל, גשם, ברד ושלג הופכים הכבישים חלקים ואחיזת הצמיגים בכביש פחות טובה. בזמן הנהיגה נרטבות רפידות הבלמים ומרחק העצירה במקרה של בלימת חירום גדל משמעותית. בימים כאלו מומלץ להוריד את קצב הנסיעה ולשים לב לתנאי הדרך, והאטו במיוחד כשאתם נוהגים בסמוך לשלוליות, גם כי אתם לא יודעים מה עומקן וגם כי אין שום סיבה שתתיזו אותן על הולכי הרגל או רוכבים שלצדכם.

לבד מהדלקת אורות ובדיקת צמיגים, מומלץ לבעלי כלי רכב פרטי להכין את מכוניתם לחורף בדומה להנחיות משרד התחבורה לקציני הבטיחות בתעבורה של ציי רכב. בחוזר ששוגר בסוף אוקטובר כתזכורת לקצינים פורטו בדיקות תקינות מערכות הבטיחות במכוניות ובהן: מערכות ההיגוי, הצמיגים, הבלמים, המצבר, המגבים, התאורה, הפליטה, הפשרת האדים והחימום.

חודשי החורף בישראל מחייבים את כלל ציבור הנהגים לנהוג ביתר זהירות בכבישים. חובת הדלקת האורות, שהינה בתוקף עד ל-1 באפריל 2020, מצטרפת להמלצה לבדיקת ״הכן רכבך לחורף״, כשעדיף לשלם על בדיקה ותיקונים לפי הצורך מלהיתקע עם המכונית ביום גשום.

בחודש אוקטובר נהרגו 35 בני אדם בכבישי הארץ. מצבת ההרוגים בתאונות דרכים מאז תחילת השנה עומדת על 283 בני אדם, גידול של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here