תמונה – אתר 123rf.com

בשביל להבין מהו עורך דין תצ"ר, כדאי להתחיל עם ביאור ראשי התיבות תצ"ר ולמה חשוב להבין מה עומד מאחוריהן.

למעשה, תצ"ר הוא הקיצור השגור למונח: 'תכנית לצורכי רישום'. עדיין מבולבלים? זה בסדר, בדיוק בשבילכם נכתב המאמר הזה.

רישום מדויק ואחראי של נדל"ן

כשעוסקים בסוגיות של נדל"ן ומקרקעין, קשה להעביר על הכתב, במסמך רשמי תיאור מדויק של הנכס המדובר, מבלי לצרף תרשים או תשריט. מאחר שלמסמכים האלה יש משמעות משפטית וכלכלית, חשוב מאוד שהם יהיו נאמנים למצב בשטח ו- או למצב המשפטי (מה שלא תמיד מתקיים) ויהיו חפים מטעויות. חשוב להבין שתרשים או תשריט כזה המופקדים בטאבו או במנהל ההנדסה בעירייה הם בגדר אסמכתה למצב המשפטי ובמקרים מסוימים גם מבססים בעלות על הנכס. זה, על קצה המזלג, המשמעות של תצ"ר.

מכאן שעורך דין תצ"ר הנו עורך דין שמתמחה ברישום מקרקעין ומתמחה ביישוב מחלוקות משפטיות הקשורות לרישום מקרקעין. סוגיות כאלו הן סוגיות נפוצות הן בתחום הנדל"ן והמקרקעין והן באספקטים מסוימים של משפט מנהלי החופפים לתחום הנדל"ן והמקרקעין (למשל, עררים על הפקעות קרקעות). לעיתים גם הכנת תצ"ר היא משהו שדורש ליווי של עורך דין. הדברים אמורים בעיקר כאשר רושמים נכס בטאבו או מגישים תכנית הכוללת שינוי ייעוד. כאשר רושמים ומתעדים קרקעות טרם בניה, הכנת תכנית כזו נסמכת על עבודה של מודדים מקצועיים שיגיעו לשטח ויתרגמו את המציאות לנתונים ושרטוטים ממוסמכים שיהיו הבסיס להכנת התצ"ר. בשלב הזה הרבה פעמים דרושה גם עין מקצועית של עורך דין נדל"ן ומקרקעין. 

מומחה בתצ"ר

זה המקום לציין שלא כל עורך דין שעוסק בנדל"ן ומקרקעין באמת מבין לעומק את תחום התצ"ר ואת כל הסוגיות הנלוות אליו. עורך דין תצ"ר טוב, כמו למשל עורך הדין יניב בוקר, המייסד של פירמת עורכי הדין, בוקר, יכיר היטב את כל הרגולציה הנלווית ויהיה בעל רקע כלכלי.

בנוסף, עורך דין תצ"ר יפעל בצמוד למקצוענים מתחומי המדידה והשרטוט, באופן שמאפשר לו להציע ללקוחות מעטפת תצ"ר מלאה וחוסך מהם את הצורך לכתת רגליים או לבחור איש מקצוע פחות מתאים לפרויקט.

גם אם  נדמה שנושא התצ"ר הוא עניין טכני, בפועל עלולות להיות לו השלכות דרמטיות.

טעות בתשריט רשמי שלא מתגלה לפני שהמסמך מקבל תוקף משפטי, עלולה להתגלות כצרה צרורה. הנחת המוצא היא שרישום שעבר את המסננת של רשם המקרקעין הוא בעל תוקף של בטון יצוק, עכשיו לך תוכיח שהמגרש שלך גדול יותר ושבסך הכול מדובר בטעות שרטוט.

לווי של עו"ד נדל"ן שמתמחה בתצ"ר, יכול לחסוך שנים של תסכול וסחבת (וכמובן, הרבה כסף ועוגמת נפש). בנוסף, אם כבר ארעה טעות ואתם רוצים לתקן את הרישום או להסדיר מחלוקות שנובעות ממנו, גם פה עורך דין תצ"ר, כמו עו"ד יניב בוקר, הוא איש המקצוע שאתם מחפשים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here