קרדיט תמונה PIXABAY

כל מוצר שאתם רוכשים, נרכש ממקום מסוים. מזון נרכש בסופר מרקט, מוצרי לבוש והנעלה נרכשים בחנויות אופנה, ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה נרכשים בחנויות ייעודיות. גם רכישה של מוצרים פיננסיים שונים, כמו מניות, קרנות, אגרות חוב או אופציות, מתבצעת במקום הייעודי לכך – שוק ההון. על מנת לרכוש מוצרים בשוק ההון, אדם זקוק לפלטפורמה שתאפשר לו לבצע את המסחר, וזו קרויה פלטפורמת מסחר בשוק ההון.

מסחר בשוק ההון

בשוק ההון, כל אדם יכול לבצע פעולות קנייה ומכירה של ניירות ערך שונים. מניות המקנות חלק בבעלות על חברה מסוימת, אגרות חוב של מדינות או של תאגידים, אופציות, קרנות ותעודות – את כל אלו ניתן לרכוש בשוק ההון, על מנת ליצור רווח כספי עתידי. מסחר בשוק ההון שונה מכל מסחר (קנייה ומכירה) אחר. על מנת שאדם יוכל לבצע מסחר בשוק ההון , הוא צריך לעמוד בתנאים שונים. התנאי העיקרי למסחר בשוק ההון הוא להיות בעל גישה לפלטפורמת מסחר. הרשות לניירות ערך מאפשרת למספר מצומצם של גופים, שנתונים לפיקוח ולביקורות, להציע פלטפורמות כאלו ללקוחות שונים. בפלטפורמות הללו מפקידים הסוחרים את הכסף שלהם ונותנים פקודות של קנייה ומכירה.

פלטפורמות מסחר שונות

כאמור, ישנן מספר פלטפורמות מסחר שונות הפועלות כיום במדינת ישראל. מי שאחראית על הרגולציה בעניין היא הרשות לניירות ערך. מכיוון שמדובר במסחר הכולל חוקים רבים, מיסוי  וסכומים רבים של כסף, פלטפורמות המסחר מאפשרות לרשות לניירות ערך לוודא שאין מקרים של מעבר על החוק, הלבנת הון או הונאה כלפי ציבור המשקיעים והסוחרים.

את פלטפורמות המסחר מפעילים "חברי הבורסה". הגופים הללו הם גופים בעלי אישורים מיוחדים מהרשות לניירות ערך. מדובר על הבנקים ועל גופים מטעם הבנקים, וכן על בתי ההשקעות השונים. לכל חבר בורסה יש את פלטפורמת המסחר שלו, שהיא תוכנה בה ניתן לבצע את המסחר, כמו תוכנת Spark.

בחירת פלטפורמת מסחר

בפלטפורמת המסחר מבוצעות כאמור פעולות הקנייה והמכירה השונות, אך ישנם מספר שיקולים לבחירת פלטפורמת מסחר. ראשית, פלטפורמת המסחר צריכה להיות נוחה, כלומר כזאת שתאפשר לכם לבצע בצורה טובה את פעולות המכירה והקנייה וכן פעולות שונות של מחקר, כמו הצגת נתונים שאתם זקוקים להם. בנוסף, תוכלו לבחור פלטפורמת מסחר לפי הנגישות שלה. פלטפורמת מסחר שמותאמת גם לטלפון החכם יכולה להיות אטרקטיבית לסוחרים רבים.

התאמה אישית

לא בטוח שיש תשובה לשאלה "מהי פלטפורמת הסחר הטובה ביותר בישראל?", מכיוון שלכל סוחר יש את ההעדפות האישיות שלו או את הצרכים האישיים שלו. למשל, חלק ניכר מפלטפורמות הסחר של בתי ההשקעות והבנקים מחייבות סכום הפקדה ראשוני בחשבון גבוה, הנע בין 20,000 שקלים ל-30,000 שקלים. מי שאין לו את האמצעים הכלכליים יכול לפנות אל פלטפורמת מסחר שמאפשרת השקעה לאחר הפקדה של סכום מינימלי יותר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here