דרכים לשאיבת חלב אם
קרדיט: shutterstock

אפילו יצרני פורמולות החלב לתינוקות מודים כי 'חלב אם הינו המזון הטוב ביותר לתינוק'. אימהות רבות מבינות את החשיבות המכרעת שיש בהזנת התינוק בחלב אם ובהשלכות על התפתחותו של התינוק בכל המישורים, ומוכנות לעשות לשם כך את הכל. יש נשים שההנקה עבורן היא שעת איכות אמיתית, התהוות הקשר שלהן עם תינוקן והן רואות בכך לא פחות משליחות.

קשיים ומגבלות בהנקה טבעית

הבנת החשיבות ותחושת השליחות אינן מונעות קשיים. אימהות רבות נתקלות באתגרים משמעותיים, פיזיים ורגשיים בתקופת ההנקה. לעיתים ישנן בעיות פיזיולוגיות לתינוק או לאם שמקשות על החיבור הטבעי ביניהם, למשל לאחר לידת וואקום כאשר שרירי הלסת של התינוק יהיו חלשים יותר והוא יתקשה לינוק ולשאוב את החלב.

גם מבחינה רגשית, האם צריכה להיות מוכנה לכך – לפחות בשבועות הראשונים – כי היא מקור התזונה היחידי והבלעדי של התינוק. העובדה הזו מחייבת אותה להימצא בקרבת התינוק בכל שעות היממה, להיות זמינה לדרישותיו וסבלנית לזמני האכילה המשתנים שלו.

לאחר תום תקופת חופשת הלידה, רב האימהות שחוזרות לעבודה משאירות את התינוק בידי המטפלת כך ששאיבת חלב הופכת להיות חובת המציאות. המעבר מהנקה טבעית מלאה להנקה משולבת שאיבות עלול להיות מעט מורכב, ואם לא יתבצע באופן הדרגתי ומחושב עלול לגרום לגדשים או לחסרים – מה שיוביל בסופו של דבר להזנה מתמ"ל.

משאבת חלב היא הפתרון לאימהות שהגיעו לשלב השאיבות. המשאבה מאפשרת לסדר זמני הנקה שיהיו נוחים יותר לאם, מבלי לפגוע בתזונתו הטבעית של התינוק. גם בראשית הדרך כשההנקה עדיין לא מבוססת, משאבה עשויה להיות לעזר רב עבור האם בוויסות גדשים או בהמרצה של ייצור החלב. כידוע, חלב אם מיוצר בגוף על פי מנגנון של ביקוש וצריכה. ככל שיישאב יותר חלב ובתדירות תכופה, הייצור יגבר. כך שנשים רבות משתמשות במשאבה גם כזרז לייצור מוגבר של חלב בגופן.

משאבה ידנית או חשמלית?

סוגי המשאבות מתחלקים בגדול לשניים – ידנית או חשמלית. משאבה ידנית מופעלת באמצעות לחיצות פיזיות, ומסיבה זו תתאים בדרך כלל למי שרק מעוניינת לווסת את כמויות החלב או לשאוב באופן חד פעמי ליציאה כזו או אחרת. משאבה חשמלית, לעומת זאת, תועיל מאד לאימהות המעוניינות לשאוב באופן סדיר – למשל בעבודה. ניתן גם להשתמש במשאבה דו צידית – ובכך לקצר את זמן השאיבה. 

נשים שהתנסו בחוויית השאיבה נתקלות בדרך כלל בבעיה של טפטופים ורטיבויות, בכל סוגי המשאבות. הטפטופים מציקים גם מבחינת הלכלוך שהם גורמים וגם בגלל החלב היקר שנשפך לחינם. עבור אימהות שנאבקות על כל מיליליטר זה אינו סתם חלב שנשפך…

כדי לפתור את הבעיה ניתן להיעזר במיכל לאיסוף חלב – שמתלבש בנוחות על השד ומנקז את כל החלב המטפטף לכוס מיוחדת, וכך ניתן גם לאגור מנות נוספות. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here