קרדיט לתמונה: שאטרסטוק

המאפיין הבולט של עולם התעשייה המודרני, זו היכולת שלנו, בני האדם, להגיע לרמות גבוהות של דיוק לאורך תהליכי היצור, בדרך להפקה של מוצרים אשר אין בהם דופי. הקמת חדרים נקיים הפכה למגמה אשר הולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרות. זאת משום שיש דרישה גדלה והולכת להקמה של חדרים אשר ישמשו כמו מעבדות או מכוני מחקר. אלו ישמשו עבור הפקה של מוצרים לתעשיית התרופות, הפארמה, האלקטרוניקה, הביולוגיה וכן הלאה. הקמת חדר נקי היא לא דבר של מה בכך. כדי שנצליח להגיע לתוצאות הרצויות, אנחנו צריכים להכיר לעומק את הנושא ולהבין איך לבנות את החדר כך שתהיה לנו שליטה מלאה על כל פרט. החל מרמת הלחות העומדת באוויר וכלה במספר החלקיקים הקיימים בכל מטר מעוקב של אוויר. אנחנו כאן כדי להסביר בהרחבה על תהליך העבודה על כל שלביו.

מה חשוב לדעת על מלאכת התכנון

תהליך הקמת חדרים נקיים, כאמור בכותרת של המאמר, מתחיל בתכנון קפדני. בשלב הראשון גורמי המקצוע נפגשים עם היזמים של הפרויקט בניסיון להבין את המטרות. הקמת חדר נקי יכולה להתבצע בתוך פרויקט גדול יותר, הקמה של מפעל חדש לדוגמא. יש מקרים בהם התהליך דורש מאיתנו לערוך שיפוץ במתחם קיים לכתחילה. כלומר, לאורך תהליך התכנון אנחנו משלבים ידע מעולמות שונים. אנחנו נדרשים להסתכל על הפרויקט בעיניים של מהנדס בניין, כמו גם בעיניים של מדען היודע מה תהיה ההשפעה של הטמפרטורה בחדר, או של אחוזי הלחות, על החומרים אשר מהם מפיקים את המוצר ללקוח. המטרה בהקמה של חדר נקי היא להצליח ולהגיע לרזולוציות גבוהות כדי שלא יהיו טעויות בעתיד לאורך פס הייצור. בדיוק בגלל זה חשוב כל כך לערוך פגישה עם אנשי מקצוע מנוסים. כך אפשר יהיה לתכנן את הפרויקט מאלף ועד תו.

חשוב לקחת בחשבון את הרגולטור

אם אנחנו מדברים על הקמת חדרים נקיים עבור תעשיית התרופות למשל או בעבור מכוני מחקר להפקה של מוצרים לטיפוח העור, חשוב לקחת בחשבון את התקנות המחמירות הקבועות בחוקיה של מדינת ישראל. בסופו של יום, הרגולטור רוצה לשמור על הלקוחות הפוטנציאלים של המוצר ולהגן עליהם מנזקים אפשריים. אפשר לתכנן הקמת חדרים נקיים עד מחר, אבל בפועל, אם התכנון לא יעלה בקנה אחד עם בקשותיו של הרגולטור, נהיה בבעיה. אתם, היזמים, כמובן לא חייבים לדעת את החוק לפרטיו. בשביל זה אתם שוכרים אנשי מקצוע אשר בקיאים בפרטים ויכולים לתת לכם את המידע הדרוש לכם לצורך תכנון הפרויקט.

אילו דגשים יש למלאכת הבנייה בפועל

כאשר ניגשים לתהליך הקמת חדרים נקיים, יש להתייחס בקפדנות להתקנה של מערכות בקרה מתקדמות, לציוד המגן של העובדים בחדר, במטרה לשמור עליו נקי וסטרילי לטווח רחוק. באותה נשימה, אנחנו צריכים להבין כי צורת הבנייה של החדר הנקי לא דומה לשום דבר אחר.

לבחור באלו שיש להם ניסיון

מומלץ להשתמש בשירותיהם של חברות בעלות נסיון רב, כדוגמת חברת 'רגיד', המלווה את החברות הגדולות בישראל בתהליכי הקמה של חדרים נקיים לצרכים מגוונים שנים רבות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here