משקיע כשיר
קרדיט PIXABAY

אחת ההשקעות הגדולות והמשמעותיות ביותר שנעשה במהלך חיינו, ללא צל של ספק, היא השקעה של רכישת נכס חדש. מדובר על השקעה של מאות אלפי שקלים, והיום אנחנו כבר יכולים לדבר אפילו השקעה בסכומים של מיליוני שקלים.

מעבר לעובדה שמדובר על השקעה כספית עצומה, הרי שזו גם השקעה לטווח ארוך. כזו שאמורה לשרת אותנו במשך שנים ארוכות, בין אם אנחנו מתכוונים להשתמש בה בעצמנו ובין אם אנחנו רוכשים את הנכס להשקעה, קרי מתוך כוונה להשכיר את המקום. בדרך כלל, אנשים רוכשים נכסים שונים מתוך כוונה שהם ישרתו אותם למשך שנים רבות, עד היום בו הם יחליטו למכור ולעבור לנכס אחר, או ירצו להעביר אותו לילדיהם.

לכן, לפני שניגשים לרכוש נכס מסוים חשוב מאוד לבדוק את ההשקעה. אם אנחנו לא נעשה זאת, ייתכן מאוד שנגלה בשלב מסוים, שרכשנו נכס בעייתי ועלינו להשקיע בו סכומים נוספים בשביל שנוכל ליהנות ממנו. אם נבצע את הבדיקות לפני כן, נחסוך לעצמנו עוגמת נפש ולא מעט כסף.

איך עושים בדיקת נכס לפני השקעה?

לפני שאנחנו מסבירים איך עושים בדיקת נכס, חשוב להבהיר, זו בדיקה שצריך ואפשר לבצע בכל מקום, לא רק בישראל. אם נניח אנחנו משקיע כשיר, כאלה שיש להם את האפשרות להשקיע את הכסף שלהם בהשקעות נדל"ן מעבר לים, אזי לפני שאנחנו ניגשים לבצע השקעה כזו, יהיה נכון מצידנו לבדוק את הנכס וכן את פוטנציאל ההשקעה בו, לפני שאנחנו מחליטים להשקיע. בצורה כזו נוכל לבצע השקעה חכמה יותר.

משקיע כשיר הוא אדם שיש לו יכולות כלכליות לבצע השקעות ביעדים שונים ויכול לקבל מידע ממקורות מגוונים לגבי השקעות פוטנציאליות. באופן טבעי, עצם העובדה שיש לו כסף לא אומר שהוא ירצה להשקיע בכל מקום בצורה עיוורת. הוא יחפש אך ורק את המקומות האידיאליים לבצע בהם את ההשקעה, הן מתוך כוונה להשתמש בנכס באופן אישי והן מתוך כוונה להשתמש בו בתור השקעה.

בשביל לבצע בדיקת נכס לפני השקעה, יש להיעזר בגורמים מקצועיים שמתמחים בתחום והם יבדקו את הנכס ממספר זוויות:

תחילה, הם יבדקו את האזור בו הוא ממוקם, את מחירי הנדל"ן במקום, אופן הפיתוח, וכל מה שקשור לשאלה האם ההשקעה כדאית מבחינה כלכלית. אם מדובר על נכס שנמצא במקום לא רלוונטי, מקום שלא משתלם להשקיע בו, אז זה לא משנה מה מצבו של הנכס. אם מדובר על מקום אידיאלי, כזה שניתן לייצר ממנו רווח, אז אפשר לעבור לשלב הבא.

השלב הבא, זו בדיקה של הנכס עצמו. מה הוא כולל, באיזה מצב הוא נמצא, מה אפשר לעשות איתו ועוד. בשלב זה אפשר יהיה לדעת האם ניתן להשתמש במבנה כפי שהוא או שמא צריך לשפץ אותו. במידה ויהיה צורך לשפץ, אז צריך לקחת בחשבון את העלויות הכרוכות בכך. זה יכול להשפיע על שאלת הכדאיות של העסקה והאופי שלה. הרי אם הנכס עולה X ואז צריך להשקיע בו סכום כסף מסוים, אז אולי העסקה לא כל כך משתלמת.

בשלב האחרון אפשר יהיה לבדוק מי בדיוק קהל היעד של הנכס, זאת במידה ואנחנו רוצים לרכוש אותו לצורכי השקעה, שכירות. צריך לבחון מי קהל היעד ואיך מגיעים אליו, מה תנאי החוזה האפשריים, ועוד. גם בשלב זה, אפשר להגיע למסקנה שהעסקה איננה משתלמת, בין אם זה בגלל שלא נצליח להחזיר את ההשקעה בנכס דרך קהל היעד הפוטנציאלי, ובין אם זה בגלל שתנאי העסקה במקום לא משתלמים לנו.

בסופו של דבר, אנחנו אמורים לקבל תמונה מלאה של ההשקעה שבדרך, בשביל שנוכל להחליט האם נכון לבצע אותה.

למה חשוב לבצע בדיקה כזו באופן קפדני

כל רכישה של נכס חייבת לעבור תהליך של בדיקה לפני השקעה. אם אנחנו לא נבצע בדיקה כזו, מהר מאוד אנחנו עלולים לגלות שעשינו טעות.

למשל, רכשנו נכס שהערך שלו נמוך ממה שחשבנו, נכס שנמצא בהתדיינות משפטית או אחרת שמונעת מאיתנו להשתמש בו כרצוננו, וכן המקרה הפשוט ביותר, אם נבצע בדיקה מקיפה אנחנו עלולים לגלות שהנכס איננו מתאים לשימוש או מתאים אבל מחייב שינויים דרסטיים בשביל שיהיה ניתן להתאים אותו לצרכים שלנו או של קהל היעד שלנו.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here