קרדיט תמונה Shutterstock

זה כבר ממש לא נדיר לשמוע על נזקים בריאותיים שנגרמים לאנשים בעבודה. רק לאחרונה התרחש  מקרה טראגי בו נפלה מכולה על פועלים, הביאה למותם של שניים מהם, והמדינה הזדעזעה. אולם מדי יום אנשים רבים נפגעים כתוצאה מעבודתם בדרכים שונות, וזה כמעט ואינו מעורר כותרות. לדוגמה, מחלות מקצוע. 

קודם כל, חשוב לחדד את ההבדל בין תאונת עבודה למחלת מקצוע. "בעוד תאונת עבודה היא אירוע המתרחש בפתאומיות, מחלת מקצוע נגרמות בתהליך ממושך, כאשר עובד נחשף לחומרים מזיקים או תנאי עבודה לא ראויים, שבסופו של דבר גורמים לפגיעה בבריאותו," אמרו לנו מומחים מטעם חברת 'זכותי', המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. "ישראלים לא מעטים לוקים במחלות מקצוע. למרבה הצער, רבים מהם לא יודעים שייתכן ומגיע להם פיצוי משמעותי מֵֵביטוח לאומי.

"חוסר המודעות היא רק היבט אחד של אי-ניצול זכויות המגיעות על פי חוק. יש כאלו שיודעים שמגיע להם, אבל מתייאשים מההליך הבירוקרטי. למען אלה, חשוב לעשות סדר בבלגן ולהסביר עבורם את ההליך בצורה פשוטה ובהירה."

תהליך מיצוי הזכויות

על מנת לקבל פיצוי על מחלת מקצוע, על העובד (שכיר או עצמאי) להוכיח בפני המוסד לביטוח לאומי קשר ישיר בין עבודתו לבין הליקוי או המחלה בהם לקה. ואולם, אין מדובר בעניין פשוט, והביטוח הלאומי בודק בקפידה כל בקשה. לפיכך, חשוב לוודא כי הגשת את כל המסמכים הרלוונטיים, וכי מילאת אותם כראוי. אם בביטוח הלאומי השתכנעו כי יש קשר בין עיסוקו של התובע לבין מחלתו, יועבר המקרה לפתחי הוועדה הרפואית. הוועדה תקבע לכמה אחוזי נכות זכאי התו. יש לציין כי בתחילה, אחוזי הנכות ייקבעו לתקופה קצובה. בתום תקופה זו, תתכנס הוועדה שוב על מנת לקבוע האם נכותו של התובע תוכר ע"י הביטוח הלאומי לצמיתות או שלא. 

קרדיט תמונה Shutterstock

סוגי הפיצויים לנפגעי מחלת עבודה

לא כל המחלות עשויות להיחשב כ'מחלות מקצוע'. למעשה, ישנה רשימה של כ-40 מחלות וליקויים הנכללים תחת הקטגוריה הזו, למשל ליקוי שמיעה, סרטן העור, הרעלות (דוגמת הרעלת אסבסט), מחלות פרקים ועוד. הפיצוי עבור נפגע מחלת עבודה משתנה ממקרה למקרה בהתאם לנסיבות ולחומרת הליקוי. הנה כמה מושגים שאתם עלולים להיתקל בהם, אם הגשתם בקשה להכרה כנפגעי מחלת עבודה:

דמי פגיעה – משולמים עד שלושה חודשים ממועד יום הפגיעה בלבד.

גמלת נכות – אם לאחר שלושה חודשים המבוטח עדיין סובל מליקויים רפואיים המזכים באחוזי נכות, הוא עשוי להיות זכאי לגמלה חודשית קבועה.

טיפול רפואי – פיצוי זה יכול להתגלם בשלל דרכים: מימון תרופות ומכשור הנדרש לטיפול במחלה, כיסוי הוצאות רפואיות, כיסוי הוצאות שיקום, ועוד. 

פיצוי חד פעמי – ישולם עבור נפגע עבודה עם פחות מ-20% נכות. נקבע על פי הכנסותיו של התובע טרם הכרתו כנפגע עבודה.  

קצבת נכות – תשולם עבור נפגע עבודה בעל 20% נכות ומעלה. נקבעת על פי הכנסותיו של התובע טרם הכרתו כנפגע עבודה.

שיקום מקצועי – אדם הזכאי ללמעלה מ-10% נכות יכול לדרוש שיקום מקצועי מטעם הביטוח הלאומי. השיקום יסייע למבוטח להשתלב בעבודות אחרות באם הוא כבר אינו מסוגל לבצע את משלח היד בו עסק לפני שלקה במחלתו. 

קרדיט תמונה Shutterstock

עיסוק בבירוקרטיה – עבודה במשרה מלאה

בעוד פירוט המידע כאן עשוי לעזור ללוקים במחלת עבודה, סביר להניח שזה לא יהיה מספיק – היריעה קצרה מלהכיל את כל המידע הרלוונטי. "כמו במקרים רבים נוספים, כאשר אדם סובל מבעיות בריאותיות, לרוב לא יהיו לו המשאבים הנפשיים לעסוק בבירוקרטיה של ביטוח לאומי – וגם אם יהיה לו זמן, לא תמיד הוא יידע כיצד להכין תיק מוצק לקראת ההכרה, ואחר כך הוועדות לקביעת אחוזי נכות מעבודה. זה מצער שרבים מאלו שלוקים במחלת עבודה לא ממצים את הזכויות שלהם," סיכמו המומחים מטעם 'זכותי'. "בדיוק לשם כך אנחנו נכנסים לתמונה. 'זכותי' עומדת כבר שנים לצידם של הנפגעים, בכדי שיקבל את המגיע להם מהמדינה. נמשיך לפעול לשם כך גם בעתיד, ללא ספק." 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here