קרדיט pixabay

העסקת בני משפחה בעסק של אחד מבני המשפחה הוא דבר טבעי. העסקת אחים, הורים, דודים ועוד מאפשרים לשני הצדדים להרוויח. צד אחד יקבל עבודה עם ביטחון כלכלי והצד השני יזכה בבן משפחה עם אינטרסים משותפים לטובת העסק.

העסקת בני משפחה יכולה גם לבוא עם קשיים רבים לעסק, למעסיק ובן המשפחה המועסק ולכן כדאי לפנות למומחה בתחום לייעוץ. עו"ד לדיני עבודה הוא האדם אליו כדאי לפנות כאשר בוחרים להעסיק בן משפחה. עו"ד לדיני עבודה ידאג לתת את המידע הדרוש כך שאף אחד לא יפגע ולעזור בבניית חוזה העסקה.

הכל נשאר במשפחה?

העסקת בני משפחה טומנת בחובה גם צד פחות יפה ולכן עו"ד לדיני עבודה עם ניסיון וידע בתחום זה יכול להכין אתכם לכל מצב. עו"ד לדיני עבודה ממליצים לעשות את הצעדים הבאים במקרה של העסקת בן משפחה כיוון שהגבול בין בן משפחה מועסק לבין עזרה משפחתית הוא דק והדבר יכול לפגוע בשני הצדדים מול רשויות המס.

 

חוזה – בן המשפחה הוא כמו כל מועסק בעסק ולכן צריך להסדיר מולו חוזה עבודה מסודר עם כל תנאי העסקה. חוזה העסקה הינו חשוב לשם הוכחה של יחסי עובד מעביד ולשם הסדרת היחסים בין בני המשפחה כך ששני הצדדים יוכלו לדרוש את זכויותיהם.

מסמכים – ישנם מקרים בהם יצטרך המעסיק להוכיח כי בני המשפחה הועסקו אצלו ותרמו לעסק. על כל אדם המעסיק בן משפחה בעסק שלו/חברה/חברה בה יש לאדם מניות לשמור כל מסמך המוכיח העסקה של בן המשפחה. מסמכים אלה יכולים להיות חתימת שעון, הוכחה להכשרה רלוונטית, תכתובות במייל הקשורות לעבודה, הוכחות עבודה מול לקוחות ועוד.

דיווח לרשויות המס – בן המשפחה יקבל את כל הזכויות של עובד בעסק. דיווח לרשויות המס, הפרשות המעסיק לביטוח לאומי ועוד חייבים להיות מוסדרים לפי החוק.

 

"אני מאמין בבן המשפחה שלי למה אני צריך את כל זה?"

חוזים אינם באים מחוסר אמון בצד השני. חוזה העסקה ודיווח לפי החוק שומרים הן על המעסיק והן על המועסק ודואגים לזכויותיהם. יש להסדיר את יחסי העובד מעביד כשהכל טוב בשביל הימים הפחות טובים. דוגמאות למקרים כאלה:

  • פגיעה בעבודה – כאשר אדם נפגע בעבודה ורוצה לקבל את זכויותיו הוא יכול לפנות אל החוקים. כאשר אדם מועסק על ידי בן משפחה בלי הסדר של יחסי עובד מעביד הדבר יכול לגרום לסכסוכים משפחתיים.
  • דמי לידה – אישה שיוצאת לחופשת לידה זכאית לדמי לידה המחושב לפי הסכום אותו היא מקבלת בתלוש העבודה. מקרים כמו אי הסדרת יחסי עובד מעביד או שינויים פתאומיים בשכר כדי לעזור לבת משפחה יכולים לפגוע בדמי הלידה שלה.
  • קצבת זקנה – קצבת זקנה היא אחת מהזכויות שיכולות להיפגע כאשר יחסי עובד מעביד אינם מוסדרים מחשש שמא יראו בעבודה כעזרה משפחתית בלבד ולא עובד מן המניין.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here